دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان؛

بنیاد نخبگان از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مطالبه دارد/ شناسایی ۶۳ هزار نخبه دانشگاهی

بنیاد نخبگان از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مطالبه دارد  شناسایی ۶۳ هزار نخبه دانشگاهی
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ۶۳ هزار نفر از نخبگان دانشجو توسط بنیاد شناسایی شده‌اند، گفت: این نهاد علاوه بر تسهیلگر از دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی مطالبه‌گر است.
کد خبر : 873198

به گزارش خبرنگار علم و فناوری آنا، سیدسلمان افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان امروز در نشست خبری سیزدهمین همایش ملی نخبگان توضیحاتی درباره این همایش و آماری از وضعیت نخبگان ارائه کرد.

افقهی خاطرنشان کرد: چله دوم انقلاب با بیانیه ای از سوی مقام معظم انقلاب همراه شده به‌طوری‌که ایشان در یک کار تحقیقی و عمیقی در مورد آینده انقلاب ارائه دادند. ترویج این بیانیه و سرلوحه قراردادن آن، امری واجب برای مسئولان و آحاد جامعه است. نقطه ثقل در بیانیه امید و ایفای نقش نخبگان در حل مسائل کشور است.

وی با بیان اینکه رهبری در این بیانیه به اهمیت حوزه علم و پژوهش و نوآوری پرداخته اند، گفت: ما به عنوان بنیاد ملی نخبگان متناسب با بیانات حضرت آقا باید برنامه ها را تنظیم کنیم و برنامه ها را سرلوحه کار خود کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این بیانیه صحبت از کار علمی و تمدن نوین اسلامی می‌شود، عنوان کرد: پیشران این حرکت نخبگان هستند؛ در اینجا هم نقش بی بدیل و مهم بنیاد نخبگان واضح می شود.

افقهی افزود: ما در بنیاد ملی نخبگان باید به گونه ای حرکت کنیم که این افق بلند در روح تک تک نخبگان دمیده شود.

‌قائم‌ مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ما باید به سمت قله های پیشرفت با شتاب حرکت کنیم، اظهار کرد: باید بتوانیم هر چه زودتر زمینه سازی ظهور و آرمان انقلاب اسلامی را محقق کنیم.

افقهی افزود: در برنامه های بنیاد ملی نخبگان، سند راهبردی نخبگان با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را داریم‌ که بر این اساس موظف هستیم برنامه هایمان را متناسب با سند تنظیم‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون شاهد این هستیم که بنیاد نخیگان به بلوغی رسیده و در حال حاضر در لایه جدیدی ایفای نقش می کند که آن هم حل مسائل کشور است؛ لازم است نخبگان این مسائل را حل کنند.

به گفته وی، این صرفا با اراده بنیاد محقق نمی شود؛ زیرا بنیاد نهاد تسهیلگر تنظیم گر و مطالبه گر است؛ مطالبه از نخبگان، حاکمیت و مسئولان جزء وظایف بنیاد نخبگان است.

وی با تاکید بر اینکه بنیاد این شرایط را فراهم آورده که نخبگان نقش جدی در زمینه حل مسائل کشور ایفا کنند، عنوان کرد: بنیاد زمانی موفق خواهد بود که مشارکت دستگاهای دولتی در اجرای این سند راهبردی را جلب کند.

۶۳ هزار نخبه داریم

به گفته وی،  بر اساس اخرین آمار بنیاد ملی نخبگان ۶۳ هزار نخبه در سطح دانشجویی شناخته شده است.

نیاز به تاسیس رصدخانه ملی در بنیاد ملی نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص راه اندازی رصدخانه مهاجرت در بنیاد گفت: پیش از اینها پیشنهادی از طریق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به معاون اول رئیس جمهور ارسال کردیم.

وی افزود: بر اساس آن اعلام کردیم که نیاز است رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان در بنیاد نخبگان تاسیس شود که شورای راهبردی آن با مشارکت همه دستگاه های ذی‌ربط باشد.

وی ادامه داد: ما خلا بزرگی در زمینه رصد نخبگان داریم و آماری که از سوی رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف ارائه می شود آمارهای قابل اطمینانی نیست؛ چراکه تناقض هایی در آن دیده می شود.

وی با بیان اینکه نمونه این تناقض ها گزارش آماری منتشر شده از گروه ایران ۲۰۴۰ در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۸ بود که بر این اساس اعلام شد کل مهاجرت ایران در سال ۵۸ به کل جمعیت ۱.۵ در صد است، گفت:  این میزان اکنون به ۴ درصد رسیده و این در حالی است که ۴۰ درصد از این ۴ درصد مربوط به مهاجران موقت هستند.

سید افقهی با تاکید بر اینکه دیگر با رصدخانه مهاجرت دانشگاه شریف همکاری نخواهیم داشت گفت: تشکیل رصدخانه ملی مهاجرت نخبگان یک پیشنهاد است.

مهاجرت آمار رو به افزایشی دارد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با انتقاد نسبت به آمار نخبگان، گفت: ما نیاز به ایجاد رصدخانه مهاجرت نخبگان داریم تا بتوانیم آمارهای قابل اطمینان ارائه دهیم. آمار مهاجرت افزایش آمار مهاجرت را نشان می‌دهد و بیشترین افزایش مهاجرت در بخش پزشکی و پرستاران است و بیشترین دلیل آن نیز مسائل اقتصادی و نادیده گرفتن آنها در نقش‌آفرینی آنها است.

وی با بیان اینکه در سال گگذشته اعلام شد هزار نخبه در دستگاه‌های اجرایی جذب شدند، گفت: بسیاری از آنها به بنیاد ملی نخبگان مراجعه کرده بودند زیرا نتوانسته‌اند جذب شوند و در جایگاه مناسب خود قرار گیرند؛ از دستگاه‌ها درخواست داریم تا در این زمینه با ما همکاری کنند. در واقع برای جایابی نخبگان دستگاهها به وعده های خود عمل نکردند.

افقهی گفت: در بازدید از شرکت‌های بزرگ دولتی دیدیم که بسیاری از نخبگان در حال خارج شدن هستند، چون اعلام کردند که در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند.

بنیاد ملی نخبگان تنها دو طرح دارد

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان تنها دو طرح شهاب و شتاب دارد، گفت: طرح شهاب برای شناسایی دانش آموزان مستعد و طرح شتاب برای دانشجویان مستعد است. طرح شتاب در دوره دانشجویی پیوسته با طرح شهاب است این دو طرح در بنیاد نخبگان پیگیری و در یک مسیر پیوسته اجرا می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: طرح شتاب توسط تشکل های دانشجویی به وسیله نخبه یاران یا دانشجویان حامی، استاد و تشکل های دانشگاهی اجرایی می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته