ساخت بزرگ‌ترین تلسکوپ دنیا در اعماق دریای چین برای شکار پرتو‌های کیهانی

دانشمندان چینی ساخت یک تلسکوپ نوترینویی غول پیکر را در دریای جنوب چین آغاز کرده‌اند که امیدوارند به حل معمای صدساله منشأ پرتو‌های کیهانی در حین کاوش کائنات کمک کند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، «تلسکوپ نوترینویی اعماق دریای استوایی» (Trident) که به زبان چینی «Hailing» (زنگ اقیانوس) نامیده می‌شود در سال ۲۰۳۰ تکمیل شده و بزرگترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ در جهان خواهد بود.

آرایه Trident به بستر دریا در عمق ۳.۵ کیلومتری (۲.۲ مایلی) زیر اقیانوس آرام غربی لنگر می‌اندازد، جایی که آب دریای اطراف را برای جرقه‌های نور تولید شده در هنگام برخورد نوترینو‌های کیهانی با مولکول‌های آب اسکن می‌کند.

«زو دونگلیان» از دانشگاه شانگ‌های جیائو تونگ، دانشمند و سخنگوی ارشد این پروژه، گفت: «Trident» از زمین به عنوان سپراستفاده می‌کند و نوترینو‌هایی را که از طرف مقابل به زمین نفوذ می‌کنند، تشخیص می‌دهد.

از آنجایی که تریدنت در نزدیکی استوا قرار دارد، می‌تواند نوترینو‌هایی را که از همه جهت با چرخش زمین، می‌آیند، دریافت کند و رصد تمام آسمان را بدون هیچ نقطه کوری امکان پذیر می‌کند.

«جینگ ییپنگ» رئیس این پروژه در کنفرانس خبری گفت: این تلسکوپ همچنین به آزمایش تقارن فضا-زمان، جستجوی گرانش کوانتومی و جستجوی غیرمستقیم ماده تاریک کمک خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود فاز ازمایشی این پروژه که یک مجموعه اولیه در مقیاس کوچک‌تر است تا سال ۲۰۲۶ تکمیل شود. به گفته ژو و همکارانش از برخی از دانشگاه‌های برتر چین، تریدنت در حدود ۵۴۰ کیلومتری جنوب هنگ کنگ درحال ساخت است.

نزدیکترین جزیره به این پروژه «یونگ شینگ» نام دارد و با فاصله کمتر از ۲۰۰ کیلومتر از سایت ساخت تلسکوپ زیرساخت‌های پشتیبانی را برای تامین برق و انتقال داده‌ها فراهم می‌کند.

تریدنت حساسیت بسیار بالاتری نسبت به سایر تلسکوپ‌های نوترینو در جهان خواهد داشت. توان این تلسکوپ ۱۰ هزار برابر بیشتر از IceCube (بزرگترین تلسکوپ موجود در زیر یخ قطب جنوب) خواهد بود. این تلسکوپ همچنین پنج برابر بیشتر از KM۳NeT، تلسکوپ دیگری که در دریای مدیترانه ساخته می‌شود، حساسیت خواهد داشت.

تریدنت چهارکیلومتر قطر دارد و حدود ۱.۸ مایل مکعب (۷.۵ کیلومتر مکعب) آب دریا را رصد می‌کند. این تلسکوپ مکملی برای سایر رصدخانه‌های نوترینو است و به ایجاد یک شبکه آشکارساز جهانی کمک می‌کند.

نتایج این پروژه در نشریه بین المللی Nature Astronomy منتشر شده است.