دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پرورش ریزجلبک با خاصیت آنتی‌اکسیدانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

پرورش ریزجلبک با خاصیت آنتی‌اکسیدانی توسط یک شرکت دانش‌بنیان
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید، تکثیر و پرورش نوعی ریزجلبک با خاصیت آنتی‌اکسیدانی شدند.
کد خبر : 872653

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، معین راستین، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: این شرکت تولید بیومس خشک اسپیرولینا را با موفقیت پشت سر گذاشت و سال ۱۴۰۰ با توسعه سطح زیرکشت و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز وارد فاز صنعتی (تولید ۲.۵ تن در ماه بزرگ‌ترین تولیدکننده فعال در کشور) شد.

وی افزود: اکنون این شرکت روی تولید ریزجلبک «هماتوکوکوس» و ماده فوق‌العاده ارزشمند «آستازانتین» متمرکز است که این ماده مؤثره یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های علمی در زمینه زیست‌فناوری محسوب می شود.

وی درباره «دونالیلا» به عنوان ریزجلبک تک‌سلولی سبز گفت: این ریزجلبک برای حفظ بقای خود در محیط‌های دارای تابش نور خورشید شدید و درصد نمک بالا شروع به تولید و ذخیره کاروتنوئید‌هایی نظیر بتاکاروتن می‌کند. با توجه به اینکه بتاکاروتن ها، خواص آنتی‌اکسیدانی قوی دارند جهت محافظت این ریزجلبک در برابر اشعه‌های نور خورشید، گلیسرول برای محافظت در برابر فشار اسمزی بالا و حفظ عملکرد آنزیمی آن است.

به گفته این فعال فناور، علت رنگ قرمز و نارنجی این ریزجلبک، تولید مقادیر بالایی بتاکاروتن در آن است. این ریزجلبک به دلیل تولید مقادیر بالایی گلیسرول به عنوان منبع تجاری گلیسیرین پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته