دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
برای تولید مواد اولیه شرکت‌های دارویی؛

پرورش جلبک‌های میکروسکوپی در یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد

پرورش جلبک‌های میکروسکوپی در یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد
محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به پرورش جلبک در ۳ گرید غذایی‌-دارویی، آرایشی‌-بهداشتی و دامی‌-کشاورزی شدند.
کد خبر : 853769

شیما مرادی مدیر داخلی یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه موفق به کشت انواع مختلف جلبک در صنعت غذایی‌دارویی کشور شدیم، گفت: تولید جلبک‌های میکروسکوپی از دستاورد‌های اصلی این شرکت در حوزه زیست‌فناوری است.

وی با بیان اینکه انواع مختلف جلبک از جمله اسپرولینا، کلرلا، هماتوکوکوس و دونالیلا در این شرکت پرورش داده می‌شود، گفت: جلبک اسپرولینا در سه گرید غذایی‌دارویی، آرایشی‌بهداشتی و دامی‌کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرادی با اشاره به اینکه جلبک اسپرولینا به صورت چیپس در این شرکت دانش‌بنیان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر از پودر جلبک اسپرولینا و رنگدانه فیکوسیانین در صنایع غذایی در اسموتی، شربت‌ها، بستنی، کیک، شکلات‌ها، ماکارونی، و... استفاده می شود و اینگونه محصولات غنی می‌ شود.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه جلبک‌ها بیشتر به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود، مطرح کرد: ریزمغذی‌های جلبک‌ها به عنوان موجودات تک سلولی دارای ارزش غذایی بسیار بالایی از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین گروه بی، املاح و مواد معدنی است و در تولید اکسیژن نقش موثری دارد. محققان در جلبک‌ها خواص ضد سرطانی یافتند که از مهم‌ترین مزیت‌های این موجودات تک‌سلولی به شمار می‌رود.

به گفته وی، توانستیم با تولید و ذخیره ترکیبات تغذیه‌ای جلبک میکروسکوپی که در گذشته وارداتی بوده در صرفه‌جویی ارزی کشور گام بزرگی برداریم. قبل از بومی‌سازی جلبک‌های میکروسکوپی مصرف‌کنندگان هزینه بسیار زیادی متحمل شدند، اما در حال حاضر با بومی‌سازی این محصول توانستیم هزینه آن را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با اشاره به مزیت جلبک‌های پرورش داده شده در این شرکت بیان کرد: توانستیم تمام مجوز‌های غذا و دارو را دریافت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته