دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1402 - 17:04
مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:

شاگردپروری سبب کمال و بقای وجود استاد می‌شود

شاگردپروری سبب کمال و بقای وجود استاد می‌شود
حجت‌الاسلام عبدالله محمدی گفت: شاگردپروری در درجه نخست سبب کمال و بقای وجود استاد می‌شود. استاد به دلیل نقشی که در تربیت شاگردان دارد با هر مرحله از رشد شاگردان، متعالی‌تر خواهد شد.
کد خبر : 872371

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام عبدالله محمدی مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در طرح ضیافت اندیشه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، هدف از برگزاری این جلسات را ترفیع بینش استادان نسبت به جایگاه والای استادی دانست و اظهار کرد: وظیفه استاد صرفاً انتقال برخی مفاهیم نبوده و شاگرد، شنونده سخنرانی او نیست.

وی افزود: در درجه اول باید نگرش خود را به جایگاه عالم و تعلیم و تعلم تصحیح کنیم. از منظر الهی شاگردان حقایقی بوده که استادان در طول تدریس رفته‌رفته وجود آنان را می‌سازند. شاگردان صالح سبب بقای وجود استاد می‌شوند. شاگردان، امتداد وجودی عالِم هستند و وجود استاد با وجود شاگردانش امتداد پیدا می‌کند و باقی می‌ماند.

مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: حقیقت شاگرد پروری در برابر تربیت خود و به معنای وقت گذاشتن برای رشد دیگران نیست. شاگرد پروری در درجه نخست سبب کمال و بقای وجود استاد می‌شود. استاد به دلیل نقشی که در تربیت شاگردان دارد با هر مرحله از رشد آنان، خود متعالی‌تر خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: از نگاه قرآن اعمال یک نفر در اعمال انسان‌های دیگر اثر دارد و به‌واسطه این تأثیر، عمل انسان‌های دیگر عمل او محسوب می‌شود. نه تنها عمل یک شخص در اعمال انسان‌های معاصر او اثر می‌گذارد و اعمال آنها محسوب خواهد شد؛ بلکه در اعمال آیندگان نیز اثر می‌گذارد؛ زیرا فعل یک شخص نتیجه عمل گذشتگان بوده و در هدایت و ضلالت آیندگان مؤثر است. شاگرد پروری جلوه‌ای از امامت اهل‌بیت(ع) و هدایتگری ایشان بوده؛ استاد مجرای فیض هدایت امام زمان عج نسبت به شاگردان است و همین باور برای استاد انس و حشر دائم با امام ایجاد می‌کند.

وی مطرح کرد: در نظام تربیت الهی، انتقال مفاهیم بخش کوچکی از تربیت بوده و اصل کار با تربیت عملی استاد محقق می‌شود؛ بنابراین کلاس و تعلیم شفاهی بخشی از وظیفه استاد به شمار می‌رود. مشکل بسیاری از افراد دانستن مفاهیم نیست؛ بلکه رساندن آن به مرحله عمل است. حضرت عیسی(ع) با همین روش توانست ظرف مدت کوتاهی سبک زندگی کفر آلود جامعه را به حیات توحیدی تبدیل کند.

مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران توضیح داد: استادی که به اهمیت شاگرد پروری آگاه شده باشد برای جذب و پرورش صحیح شاگردان برنامه‌ریزی می‌کند. به‌ویژه شناسایی استعداد‌های ویژه نیاز به برنامه‌ریزی برای جذب دارد. سیره اهل‌بیت(ع) الگو‌های بسیار جالبی برای جذب شاگردان در اختیارمان می‌نهد. روش امامان(ع) در شناسایی و پرورش بزرگ‌مردانی، مانند هشام بن حکم، بصری، ابوحمزه ثمالی و ... خواندنی است.

محمدی ادامه داد: توجه به شاکله متفاوت شاگردان، تشخیص دقیق نقطه شروع، شروع جذب از نقاط مشترک، توجه به نقاط قوت شاگردان، توجه به مقبولات مخاطب، توجه به نیاز مخاطب از مهم‌ترین راهکار‌های اهل‌بیت(ع) در شناسایی و جذب شاگردان نخبه است.

وی بیان کرد: ائمه(ع) برای مرحله پرورش(بعد از جذب صحیح) شاگردان نیز روش‌های خاصی به کار گرفته‌اند. با اینکه بسیاری از معصومان در شرایط خفقان بودند با این حال توانستند شاگردان مؤثری تربیت کنند. یکی دیگر از روش‌های امامان استفاده از ظرفیت شاگردان برای پرورش دیگر شاگردان است. امامان با این شیوه شبکه‌ای از شاگردان در مراتب مختلف را تربیت کردند.

مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تشریح کرد: ائمه(ع) پس از شناسایی استعداد‌های خاص، برای شخصیت‌سازی و چهره‌سازی از ایشان برنامه عملی طولانی‌مدت داشته و در این مسیر به آسیب‌ها و لغزشگاه‌ها نیز توجه داشتند. شخصیت‌سازی، تخصصی کردن شاگردان، تصحیح اشتباهات شاگردان، ارتباط دائمی شاگردان با مراتب بالاتر و محور اصل تواضع در تربیت شاگردان از مهم‌ترین روش‌های اهل‌بیت بوده است.

محمدی تبیین کرد: بیشترین تأکید اهل‌بیت(ع) بر تربیت عملی شاگردان بوده؛ روش تربیتی ایشان برای آماده ساختن شاگردان در راستای مناظرات، تقویت اعتمادبه‌نفس، استفاده از ظرفیت حوادث روزمره برای تربیت شاگردان بوده است.

ضیافت اندیشه محل تضارب آراست

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز گفت: یکی از محسنات حوزه، بحث استاد و شاگردی است به‌طوری‌که علاوه بر تدریس مباحث علمی به سیر سلوک و ارتقای سطح فرهنگ طلاب نیز توجه می‌شود.

حجت‌الاسلام جلیل محمدی  افزود: ضیافت اندیشه محل تضارب آرا بوده و انتظار ما این است که استادان وارد بحث شوند و مباحثه کنند. با توجه به هجمه‌های شدید فرهنگی دشمن، نگاه ما باید تربیتی باشد.

به گزارش آنا، در پایان این جلسه توسط نهاد رهبری از مربیان طرح اندیشه تمدن ساز قدردانی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته