دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قوانین جدید اتحادیه اروپا برای انتشار خبر در پلتفرم‌های آنلاین

قوانین جدید اتحادیه اروپا برای انتشار خبر در پلتفرم‌های آنلاین
قانونگذاران اتحادیه اروپا از پیش نویس قانونی پشتیبانی کردند که هدف آن محدودیت‌های بازبینی محتوا در گوگل، پلتفرم متا و دیگر شرکت‌های بزرگ خارجی است.  
کد خبر : 871402

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا از پیش‌نویس قانونی پشتیبانی کردند که هدف آن محدودیت‌های بازبینی محتوا در گوگل، پلتفرم متا و دیگر شرکت‌های بزرگ خارجی است. 

پیش‌نویس این قوانین پلتفرم‌های آنلاین را ملزم می‌کند که در صورت نقض قوانین تعدیل محتوای خود، محتوای خبری را به مدت ۲۴ ساعت حفظ و سپس حذف کنند.

این بند که به‌عنوان ماده ۱۷ «قانون آزادی رسانه» شناخته میشود و کمیسیون اتحادیه اروپا سال گذشته پیشنهاد شد تا تنوع رسانه‌ها تضمین شود. این ماده زنگ هشداری را برای پلتفرم‌های آنلاین به صدا درآورد.

قانون‌گذاران در بیانی‌های گفتند: رسانه باید از پلتفرم‌های آنلاین برای حذف یا محدود کردن محتوایش مطلع باشد و همچنین ۲۴ ساعت فرصت پاسخگویی داشته باشد. در صورتیکه محتوای خبری پس از ۲۴ ساعت همچنان برخلاف شرایط و قوانین بود، پلتفرم‌های آنلاین میتوانند محتوا را محدود یا حذف و یا به رگولاتور‌های ملی ارجاع کنند.

گروه فناوری اروپا که اعضای آن شامل گوگل، متا و ایکس میشود، گفت: ماده ۱۷ می تواند توسط برخی برای انتشار اطلاعات نادرست مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

قانون‌گذاران به ممنوعیت استفاده از جاسوس‌افزار علیه روزنامه‌نگاران رای دادند، مگر اینکه بتوان آن را به‌عنوان آخرین اقدام چاره ساز توجیه کرد و همچنین رسانه‌ها را ملزم به شفافیت در مورد مالکیت خود کرد. قانون‌گذاران باید جزئیات قوانین پیشنهادی را با کشور‌های اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده پیش از تصویب آن‌ها بررسی کنند.

ازاین‌رو نگرانی‌ها درباره مداخله سیاسی در رسانه‌ها پیش از انتخابات مهم ماه جاری در لهستان و پارلمان اروپا در سال آینده افزایش‌یافته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته