دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاندار اصفهان:

جوامع اسلامی همواره در فناوری پیشتاز بوده‌اند

جوامع اسلامی همواره در فناوری پیشتاز بوده‌اند
استاندار اصفهان گفت: جوامع اسلامی در همه علوم و فناوری پیشتاز جوامع خود بوده‌اند.
کد خبر : 870501

به گزارش خبرنگار علم‌و فناوری آنا، سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان امروز در افتتاحیه پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) که در مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان برگزار شد، گفت: اسلام با داشتن برنامه جامع و جهانی راه خوشبختی و سعادت انسان را نشان داده است.

وی با بیان‌اینکه تاکنون قدر تولید علم، مناظره و پرسشگری در اسلام مشخص شده است، گفت: این دین الهی هر روز بیش از پیش نقش خود را در توسعه علم در جامعه اسلامی نمایان می‌سازد.

به گفته مرتضوی، اکنون محققان و مورخان همواره با شگفتی به دوره صدر اسلام نگریسته اند. در همه ممالکی که بیرق اسلام نمایان بود، پیشرفت‌های حیرت انگیزی حاصل شد.

استاندار اصفهان گفت: جوامع اسلامی در همه علوم فلسفه و هنر و فناوری پیشتاز جوامع خود بودند، علوم مختلف مانند طب، معماری، آهنگری و شیشه گری با الهام از دانشمندان کشور‌های مسلمان در کشور‌های مغرب زمین توسعه یافت. باید زمینه همه این تفکرات و مبانی علمی را در اصول دین اسلام جست و جو کرد.

مرتضوی با بیان اینکه توسعه علم در کشور‌های اسلامی چند عامل‌دارد، گفت: تشویق قرآن و سنت به فراگیری علوم، تکریم علم و عالم، ترغیب دانشمندان برای کسب علم و ایجاد احساس جهان وطنی در علمای اسلام از جمله این عوامل است.

وی با بیان اینکه اروپا از کشور‌های اسلامی، ابزار و صنعت و فنون دریانوردی و علوم دیگر را فراگرفت، گفت: درخشش تمدن اسلامی در اسپانیا باعث بیداری ملل مغرب زمین شد، در حالی‌که بخشی از این مراکز تمدنی از دوران دور در اصفهان شکل گرفت که گنجینه ارزشمند میراث تاریخی در آن به جا مانده است و امروزه برای همه علاقه‌مندان به علم جذابیت دارد.

استاندار اصفهان گفت: اصفهان با سابقه تمدن سازی قوی خود، اکنون آماده است در راستای تمدن نوین اسلامی با اتکا به مراکز علمی و دانش بنیان خود در خدمت توسعه علم در جهان اسلام باشد.

مرتضوی گفت: از امتیازات اصفهان آن است که این شهر مهد ایثار و شهادت بوده و در هشت سال دفاع مقدس نیز بار دیگر ایثار را نشان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته