اندونزی فروش کالا در شبکههای اجتماعی را ممنوع کرد
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، وزیر بازرگانی اندونزی روز چهارشنبه با هدف محافظت از خردهفروشی سنتی و تأثیر بیشتر بر پلتفرم ویدیویی کوتاه تیکتاک و پلتفرم خرید آن گفت: اندونزی معاملات تجارت الکترونیک در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی را ممنوع کرده است.
دولت میگوید هدف از این اقدام محافظت از بازرگانان و بازارهای آفلاین در بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا است و اضافه میکند که قیمتگذاریهای نجومی در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، شرکتهای کوچک و متوسط را تهدید میکند.
وزیر تجارت، زولیکی حسن، به خبرنگاران گفت: این اقدام برای اطمینان از رقابت تجاری منصفانه و عادلانه در نظر گرفتهشده است و بهسرعت اجرایی میشود.
او هشدار داد اجازه دهید رسانههای اجتماعی همزمان به یک پلتفرم تجارت الکترونیک، فروشگاه و بانک تبدیل شوند.
این مقررات همچنین پلتفرمهای تجارت الکترونیک در اندونزی را ملزم میکند تا حداقل قیمت ۱۰۰ دلار را برای اقلام خاصی که مستقیماً از خارج خریداری میشوند، تعیین کنند.
زولیکی به تیکتاک اشارهای نکرد با اینحال جری سامبوگا، قائممقام او، ویژگیهای تیکتاک را بهعنوان نمونهای از فروش کالا در شبکههای اجتماعی معرفی کرد.
بی ام آی، یکی از واحدهای «فیچ سولوشن» (Fitch Solutions)، اوایل روز چهارشنبه گفت که تیکتاک تنها کسبوکاری خواهد بود که تحت تأثیر ممنوعیت معامله قرار خواهد گرفت؛ زیرا مدل آن به تجارت الکترونیک اجتماعی متکی است، اگرچه به رشد صنعت بازار دیجیتال آسیبی نخواهد رساند.
سخنگوی تیکتاک اندونزی بلافاصله به درخواست برای اظهارنظر در روز چهارشنبه پاسخ نداد. روز دوشنبه سخنگوی دولت گفت: که دولت باید معیشت بیش از شش میلیون فروشنده محلی فعال در تیکتاک شاپ را در نظر بگیرد.
این شرکت اعلام کرده که اپلیکیشن آن ماهانه ۳۲۵ میلیون کاربر آسیای جنوب شرقی دارد و ۱۲۵ میلیون نفر از آنها در اندونزی فعال هستند که با آمار کاربران آن در اروپا برابری میکند و از آمریکا که ۱۵۰ میلیون کاربر دارد، فاصله چندانی ندارد.
بر اساس دادههای شرکت مشاوره مومنتوم ورکز، اندونزی با جمعیتی بیش از ۲۷۰ میلیون نفر، سال گذشته نزدیک به ۵۲ میلیارد دلار تراکنش تجارت الکترونیک داشته است. گفته میشود از این تعداد، ۵ درصد در تیکتاک و عمدتاً از طریق استریم زنده صورت گرفته است.
انتهای پیام/