هوش مصنوعی؛ دستیاری توانمند برای بازیسازان
حسنلو درباره اینکه از چه فناوریهای نوینی در بازیهای ایرانی استفاده میشود، بیان کرد: یک مسئله جدی که داریم، بحث فناوریهای مبتنی بر روایت است. در بحثهای محتوایی، روایتپردازی، سناریونویسی و ... تکنیکهای بسیاری تاکنون مغفول ماندهاند، یعنی بیشتر توجه ما در حوزه فناوریهای سخت بوده است. حتی در زیرساختهای بازی کلود بیشتر تمرکز بر این فضا بوده است. با توجه به پیشبینیای که از آینده صنعت بازی داریم، علیرغم اینکه این حوزه باید تقویت شود باید فناوریهای محتوایی هم توسعه پیدا کنند.
هوش مصنوعی؛ دستیاری توانمند برای بازیسازان
سرپرست ستاد توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره جایگاه هوش مصنوعی در حوزه بازیسازی و کاربردیهای آن برای این صنعت، عنوان کرد: خیلی از مباحثی که ناظر به هوش مصنوعی مطرح میشود به نظر من نیاز به تعمیق و دقت بیشتری دارد. هوش مصنوعی در حوزه طراحی و دیزاین، سرویسهایی ارائه کرده که در اکوسیستم بازی از آن استفاده میشود. در بحث طراحی کاراکتر، فضا یا حتی در بازیهای ساده و کدنویسی این فناوری نوین، کار را جلو میبرد.
وی افزود: در کل ما به هوش مصنوعی بهعنوان دستیار هوش انسانی نگاه میکنیم. در واقع هوش مصنوعی دستیاری برای بازیسازان محسوب میشود. هرچقدر که بتوانیم این دستیارها را قویتر کنیم فرآیند تولید بازی بهینهتر میشود ولی جواب شفافی نمیتوان به این حوزه داد، چون سرعت تغییر و تحول در آن بسیار بالا است.
تمرکز بر روی الگوهای اثربخشی برای بازیهای رایانهای
حسنلو درباره نظام ردهبندی سنی در ایران گفت: در بحث هدایت مصرف، مسئله مهمی داریم تا محتوای مناسب با هر رده سنی را به مخاطب معرفی کنیم. در مرحله اول شاید مخاطب خانوادهها باشند و در مرحله بعد کودک و نوجوانی که میخواهد از بازی استفاده کند. باید روی الگوهای اثربخشی بازیهای رایانهای تمرکز کنیم که این هدف در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال میشود.
وی خاطرنشان کرد: کل فرایند کنترل بازیهای رایانهای در بنیاد ملی بازیهای رایانهای جلو میرود. ما هرچقدر که بتوانیم اثربخشی بازیها را در حوزههای مختلف شناختی با کارهای پژوهشی، علمی و ... دقیقتر کنیم، دست این بنیاد برای این دقیقتر شدن ارزیابیها بازتر میشود.
انتهای پیام/