دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

داروی سرطان سینه باعث افزایش قند خون می‌شود

داروی سرطان سینه باعث افزایش قند خون می‌شود
تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف داروی ویژه سرطان سینه به‌نام Piqray (alpelisib)، اغلب باعث افزایش شدید قند خون می‌شود.
کد خبر : 869878

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بسیاری از دارو‌های مورد استفاده توسط بیماران دارای عوارض جانبی هستند و در این میان برخی عوارض جانبی می‌تواند تأثیراتی مخرب روی زندگی مصرف‌کنندگان داشته باشد. برای نمونه یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد مصرف داروی ویژه سرطان پستان به نام Piqray (alpelisib) منجر به افزایش شدید قند خون می‌شود.

نیل آینگار (Dr. Neil Iyengar) یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی و آنکولوژیست مرکز سرطان ممورال q اسلون کترینگ در شهر نیویورک درباره این موضوع گفت: Piqray (alpelisib) یک داروی بسیار مؤثر است که برای درمان سرطان سینه از آن استفاده می‌شود؛ اما مشکل این است که مصرف این دارو باعث افزایش قند شده است و این مساله به‌نوبه خود اثربخشی دارو را نیز کاهش می‌دهد.

وی افزود: یافته‌های ما دلیلی برای اجتناب از مصرف این دارو نیستند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که قبل از مصرف این دارو باید اقدامات احتیاطی را در نظر گرفت. خوشبختانه نکته کلیدی این است که با دانستن تأثیر جانبی این دارو می‌توان از افزایش قند خون بیماران پیشگیری کرد.

داروی Piqray (alpelisib) که به‌صورت قرص مصرف می‌شود، یک مهارکننده کیناز به شمار می‌رود که سیگنال‌هایی را که باعث تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شوند، مسدود می‌کند. این دارو همراه با فاسلودکس (فولوستران)، یک داروی ویژه هورمون درمانی، برای مبارزه با تومور‌هایی که جهش PIK۳CA را بیان می‌کنند و گیرنده هورمونی مثبت و HER۲ منفی به شمار می‌روند، استفاده می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که سطوح بالای قند خون یا گلوکز زمانی رخ می‌دهد که بدن انسولین بسیار کمی داشته باشد یا نتواند به‌درستی از انسولین خود استفاده کند و این شرایط در صورت تداوم زمینه را برای دیابت فراهم می‌کند.

آینگر در این‌باره گفت: اگر این دارو را مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود که حتماً قند خونتان را تحت نظر داشته باشید. خوشبختانه روند درمان سرطان پستان روندی مطمئن بوده و می‌توان به درمان بیماران خوش‌بین بود و از سوی دیگر، چون داروی Piqray (alpelisib) در مراحل میانی درمان استفاده می‌شود، حدود یک سال قبل از شروع مصرف این دارو برای کنترل قند خون زمان در اختیار دارید.

به گزارش آنا، در این پژوهش ۱۴۷ بیمار که داروی Piqray (alpelisib) را مصرف می‌کردند تحت نظر قرار گرفته و مشخص شد از این تعداد، بیش از ۸۰ درصد به قند خون بالا (هیپرگلیسمی) مبتلا شدند و حدود ۴۰ درصد نیز دچار هیپرگلیسمی حاد شدند.

این مطالعه نشان داد که اکثر افراد در عرض ۱۶ روز پس از شروع مصرف دارو دچار قند خون بالا شدند. این خطر در میان افرادی که هموگلوبین A۱c را قبل از شروع دارو افزایش داده بودند بیشتر بود.

اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه رژیم‌های غذایی مختلف یا دارو‌های دیابت می‌توانند بر سطح قند خون در بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند، تأثیر بگذارد.

ناتالی کلار (Dr. Natalie Klar) درباره این یافته‌ها گفت: تقریباً همه بیماران در حین مصرف این دارو با افزایش سطح گلوکز و قند خون مواجه شده و به پیش دیابت و دیابت مبتلا می‌شوند.

شرح کامل این پژوهش، روز گذشته به‌صورت آنلاین در مجله تخصصی Cancer منتشر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب