دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دانش‌بنیان‌ها از شرکت‌های وابسته به دولت نترسند

دانش‌بنیان‌ها از شرکت‌های وابسته به دولت نترسند
معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه در ارزیابی دانش‌بنیان‌ها تا ۳ لایه سهامداری مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: اگر شرکتی دولتی باشد دانش‌بنیان نخواهد شد و باید گفت که شرکت‌های دانش‌بنیان از این موضوع نترسند.
کد خبر : 869688

رضا اسدی‌فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از دانش‌بنیان شدن دولتی‌ها می‌ترسند به خبرنگار علم و فناوری آنا گفت: براساس قانون شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دولتی نمی‌توانند وارد شوند؛ اما می‌توانند از دانش‌بنیان‌ها در دل خود استفاده کنند و بازار ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: برخی از شرکت‌ها دولتی نیستند؛ اما از طرف دولت حمایت می‌شوند اما برای اینکه تحقیق و توسعه داشته باشند از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنند.

اسدی فرد با بیان اینکه براساس آئین نامه‌ موجود در معاونت علمیف فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، در راستای ارزیابی شرکتها تا لایه سوم سهامداری شرکت چک می شود، عنوان کرد: باید مجموعه سهام دولتی زیر ۵۰ درصد و سهام خصوصی بیش از ۵۰ درصد خصوصی باشد که معمولاً غالب شرکت‌ها در لایه‌های دوم و سوم اگر دولتی باشند، خودشان را نشان می‌دهند.

وی اضافه کرد: بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نباید بترسند‍! چون خوشبختانه قانون به گونه‌ای تدوین شده که شرکت‌های دولتی نمی‌توانند دانش‌بنیان شوند؛ اما پروژه‌های دانش‌بنیان در بخش‌های دولتی خوب انجام می‌شود؛ زیرا برای شرکت‌های دانش‌بنیان بازارساز است.

به گفته معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بهره‌وری بخش‌های دولتی به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان افزایش می‌یابد و اینگونه توسعه بازار خواهیم داشت.

 

 

وی با اشاره به نکته دیگر ظرفیت قانون جهش تولید دانش‌بنیان در ارزیابی دانش‌بنیان‌ها گفت: اگر یک شرکت غیر دانش‌بنیان دولتی با یک شرکت دانش‌بنیان دولتی رقابت کند در اینجا براساس قانون ماده ۱۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، شرکت خصوصی می تواند به کارگروه دائمی شورای فناوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان شکایت کند.

اسدی‌فرد بیان کرد: اگر بخش‌های دولتی درخواست دانش‌بنیانی داشته باشند ما در معاونت علمی، بررسی می‌کنیم و اگر واقعاً شرکت خصوصی توانمندی پاسخ به نیاز کشور را داشته باشد، در مورد خروج شرکت دولتی از سرمایه گذاری و کاهش سهم بازار حکم صادر می‌کنیم.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: امسال شاید برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی سه مورد از این موارد اتفاق افتاده است؛ در ۲ مورد حکم به خروج شرکت دولتی داده شد و در یک مورد حکم به کاهش سهم بازار.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این شرکتها در چه حوزه هایی بوده اند گفت: دو مورد مربوط به تجهیزات پزشکی و یک حوزه در خصوص تولید واکسن بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته