دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طراحی بازوی رباتیکی که شما را به اَبَرانسان تبدیل می‌کند!

طراحی بازوی رباتیکی که شما را به اَبَرانسان تبدیل می‌کند!
یک فناوری جدید ژاپنی شما را قادر می‌سازد با کمک بازوهای رباتیک، فعالیت‌های ابرانسانی انجام دهید.
کد خبر : 869638

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گروهی از محققان دانشگاه توکیو توانسته‌اند بازوهای رباتیک پوشیدنی جدیدی را توسعه دهند که کاربران می‌توانند آن را به پشت خود ببندند و فعالیت‌هایی ورای توانمندی فعلی انسان به دست آورند. این اندام‌های رباتیک که با نام بازوهای «جیزای» (Jizai Arms) شناخته می‌شوند، می‌توانند در صورت نیاز اضافه یا حذف شوند و نصب و جداسازی آن از پشت کاربر نیز چندان دشوار نیست.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این رابطه، واحد پایه این بازوهای رباتیک بر پشت کاربر بسته می‌شود و کاربر می‌تواند تا شش بازوی رباتیک را به آن متصل کند. این بازوها با ماژول‌های دستی عرضه می‌شوند که بسته به وظایفی که کاربر انجام می‌دهد، می‌توان آن‌ها را متصل کرده و حتی توسط کاربر یا از راه دور کنترل کرد.

به گفته سازندگان این فناوری شگفت‌انگیز، بازوهای رباتیک «جیزای» (Jizai Arms) برای ایجاد تعامل اجتماعی بین چندین کاربر طراحی شده است. این موضوع می‌تواند به این معنی باشد که در آینده، می‌توانیم افرادی را ببینیم که این اندام‌های رباتیک پوشیدنی را به‌عنوان بخشی از تعاملات اجتماعی روزانه خود به اشتراک می‌گذارند.

در طول آزمایش، کاربران دریافتند که استفاده از این بازوهای رباتیک بسیار ساده و دلپذیر و به‌قدری شهودی هستند که در واقع هنگام برداشتن، احساس می‌کردند چیزی را از دست دادند.

نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای توضیح می‌دهند: در پی آزمایش کاربرد این بازوهای رباتیک متوجه شدیم که بدنمان می‌تواند به‌طور دقیق چسبندگی و جدایی بازوها را حس کند و این موضوع به‌ویژه در هنگام جدا شدن یا کاهش تعداد بازوهای رباتیک پوشیده شده، احساس می‌شود. در حقیقت این بازوها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر آن را به‌عنوان بخشی از بدن خود پنداشته و نبودش را درک می‌کند.

به گزارش آنا، محققان بر این باورند که کاربران این بازوهای رباتیک ممکن است احساس مالکیت شخصی بر اندام مصنوعی خود داشته باشند. نویسندگان این مطالعه می‌افزایند: ما همچنین اضافه کردن قابلیت سفارشی‌سازی در بازوهای رباتیک برای ایجاد حس مالکیت اجتماعی، احساس مالکیت فرد نسبت به یک عضو مصنوعی خاص بدن که در بین افراد مختلف مشترک است، به‌عنوان موضوع تحقیقاتی آینده پیشنهاد کردیم.

توسعه این فناوری ممکن است دریچه‌ای رو به آینده‌ای باشد که در آن فناوری سایبورگ دیجیتال به جریان اصلی فناوری تبدیل شود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Proceedings of 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems منتشرشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته