استخراج دی‌ان‌ای انسانی ۶ هزارساله از مومیایی چینی

باستان‌شناسان چینی موفق شدند در مطالعات جدید خود دی‌ان‌ای بقایای یک اسکلت ۶ هزارساله را که در شهر «ووژی» (Wuxi) در استان شرقی جیانگ سو به‌ دست‌ آمده بود، استخراج کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چندی پیش باستان‌شناسان در شرق چین موفق به شناسایی یک مقبره باستانی با قدمت ۶ هزار سال شدند که در آن بقایای اسکلت یک مرد قرار داشت. خوشبختانه شرایط حفظ این اسکلت مناسب بوده و به همین دلیل دانشمندان تلاش کردند دی‌ان‌ای این مرد باستانی را که مربوط به عصر نوسنگی چین می‌شود، استخراج کنند.

ون شائو کینگ (Wen Shaoqing)، سرپرست این مطالعات باستانی در رابطه با کشف بسیار مهم فوق گفت: در مقایسه با داده‌های منتشرشده دی‌ان‌ای میتوکندری که در سایر سایت‌ها و محوطه‌های باستانی در کشور‌ها و مناطق مختلف یافت می‌شود، مشخص شد این مرد اشتراکات ژنتیکی زیادی با سایر اقوام آسیای شرقی و جنوب شرقی دارد.

شواهد گویای این حقیقت است که این نوع دی‌ان‌ای همان ژن‌هایی را دارد که در مناطقی از جمله شمال ویتنام (۴ هزار تا ۲ هزار سال پیش)، شمال لائوس (۳ هزار سال پیش)، اندونزی (۲ هزار سال پیش)، فیلیپین (هزار و ۸۰۰ سال پیش)، و گوانگشی چین (هزار و ۵۰۰ سال پیش) وجود داشت.

به گزارش آنا، این کشف شکافی را که در تحقیقات دی‌ان‌ای باستانی در جنوب چین وجود دارد، پر می‌کند. این بازه زمانی در شرق آسیا یکی از دوره‌هایی محسوب می‌شود که آثار کشف‌شده در آن کمتر بوده و به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی و حفظ ضعیف، بقایای انسانی و حیوانی کشف‌شده از این دوران عمدتاً آسیب‌دیده هستند.