دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:

نخستین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌سازی برگزار می‌شود

نخستین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌سازی برگزار می‌شود
محمد‌امین حاجی‌هاشمی گفت: نخستین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌سازی در نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
کد خبر : 868800

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، در نشست نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر که پیش از ظهر امروز در باغ زیبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، محمدامین حاجی هاشمی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر گفت: امسال بنا داشتیم ارتباط قوی‌تر با رسانه‌‌ها داشته باشیم. در کشور سالانه بیش از ۱۰۰ بازی تلفن همراه و بازی رایانه‌ای قوی توسط شرکت‌های خصوصی تولید و منتشر می‌شوند. تعدادی از این بازی‌ها به بازار بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند و بعضی از از آن‌ها در داخل و خارج مخاطبان چند میلیونی دارند و به صورت سالانه این زیست بوم فضای تولید و رشد و نشر بازی‌ها را دارد.

وی در ادامه افزود: گرچه ممکن است بخش مهمی از این اتفاقات از دید فعالان رسانه دور مانده باشد. در سال‌های گذشته که این رویدادها به علت همه‌گیری ویروس کرونا برگزار نشد و این قدرت‌ها و ظرفیت‌ها به عرصه نمایش گذاشته نشد. در این یک سال اخیر، سفرها و بازدیدهایی صورت گرفته که با استعدادهای مختلفی در سراسر کشور آشنا شدیم.

حاجی هاشمی بیان کرد: در یکی از بازدیدهای استانی در مرکز رشد یک دانشگاه  گروهی  از دانشجویان یک بازی تولید کرده و در فروشگاه‌های داخلی منتشر کرده بودند. آن‌ها علاقه داشتند با ناشران مستقر در تهران یا مشاوران ارتباط بگیرند ولی رویدادی نبود که این ارتباط شکل بگیرد. یکی از نقاط ضعف بازی‌سازان که همیشه اعلام می‌کنند همین بحث ارتباط و شبکه سازی بین فعالان بازی است. البته فعالیت‌هایی به صورت پراکنده انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد که یک رویداد ملی نیاز است تا این ارتباط ایجاد شود.

ظرفیت عظیم بازی‌های رایانه‌ا‌ی در آگاهی‌رسانی و هویت ایرانی

دبیر جشنواره بازی رایانه‌ای فجر اظهار کرد: بازی‌های رایانه‌ا‌ی ظرفیت عظیمی در آگاهی‌رسانی و هویت ایرانی دارد. علاوه بر کودکان، بازی به‌عنوان یک رسانه بین‌المللی میان جوانان و بزرگسالان جای خود را باز کرده است. براساس پیمایش دو سالانه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم‌اکنون ۳۴ میلیون گیمر داریم که روزانه به طور متوسط ۹۵ دقیقه بازی انجام می‌دهند. متوسط سن بازیکنان به ۲۳ سال در کشور رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که صنعت بازی جای خودش را به‌عنوان رسانه اصلی و فرهنگی بین مخاطبان باز کرده است. با توجه به پیمایش ۲ سالانه هم تعداد مخاطبان افزایش یافته و هم میانگین سنی گیمرها رو به افزایش است.

۵۰ بازی بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی داریم

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: تولیدکنندگان و بازی‌سازان خوبی در کشور داریم. هم‌اکنون ۵۰ بازی بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی داریم. این ظرفیت عظیم که در تولید و نشر بازی در کشور وجود دارد که برای دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و بخش‌های علمی و دانشگاهی مهم است. 

وی افزود: از این رو بنیاد در دو جنبه علمی و تجاری رویداد برگزار می‌کند. جشنواره بازی‌های جدی امسال ششمین دوره برگزاری آن است که به جنبه‌های علمی این حوزه می‌پردازد. در بخش دیگر بازی‌هایی داریم که در سطح کشور برای عموم مخاطبان منتشر می‌شوند که جنبه فناورانه، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بسیار عظیمی دارند.

حاجی هاشمی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت عظیمی که در صنعت بازی وجود دارد و درخواست‌های متعدد بازی‌سازان و اصحاب رسانه تصمیم داریم این رویداد را با قوت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته برگزار کنیم. این جشنواره تاکنون ۸ دوره برگزار شده و سال ۹۷ آخرین دوره برگزاری آن بوده است. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر، نمایش توانمندی بازی‌سازان و عرصه معرفی دستاوردهای فرهنگی آن‌ها در کشور است که امسال پس از ۴ سال وقفه در دی ماه برگزار خواهد شد.

برگزاری نخستین رویداد سرمایه‌گذاری بازی‌سازی در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر

وی خاطرنشان کرد: این رویداد که بزرگ‌ترین رویداد بازی رایانه‌ای است با رویکرد جدیدی برگزار می‌شود. به‌ دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ جشنواره علاوه بر جوایز فرهنگی، جنبه سرمایه گذاری هم دارد و به بستر معرفی و رشد زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای در کشور تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: امسال برای برگزاری این جشنواره همراه ویژه‌ای همچون ستاد توسعه فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری را داریم که حامی و همکار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند. این جشنواره امسال اولین رویداد سرمایه گذاری بازی‌سازی را هم دارد که جزئیات آن در برنامه‌های آتی اعلام می‌شود.

وی افزود: این رویداد سرمایه گذاری پیش رویدادهایی برای ارتباط بین بازی‌سازها و مجموعه‌های سرمایه گذار دارد که تا دی‌ماه برگزار می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته