دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آلمان توافق‌نامه آرتمیس را امضا کرد

آلمان توافق‌نامه آرتمیس را امضا کرد
آلمان با امضای توافق‌نامه آرتمیس، به جدیدترین عضو شرکت‌کننده در برنامه آرتمیس ناسا تبدیل شد.
کد خبر : 868357

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، آلمان با امضای توافق‌نامه آرتمیس، به جدیدترین عضو شرکت‌کننده در برنامه آرتمیس ناسا تبدیل شد.

آلمان روز پنجشنبه بیست و نهمین کشوری شد که توافق‌نامه آرتمیس را امضا کرد، یک توافق‌نامه چندجانبه به رهبری ایالات متحده که به منظور مأموریت‌های علمی متعدد در تنها قمر زمین است؛ درواقع توافق‌نامه آرتمیس، یک مجموعه عملی از اصول را برای هدایت همکاری در زمینه اکتشاف فضایی بین کشورها، از جمله کشور‌های شرکت‌کننده در برنامه آرتمیس ناسا ایجاد می‌کند.

ناسا با هماهنگی وزارت امور خارجه آمریکا، توافق‌نامه آرتمیس را در سال ۲۰۲۰ به همراه هفت کشور دیگر ایجاد کرد

این امضا نشان دهنده یک مکمل کلیدی برای فهرست رو به رشد کشور‌هایی است که سیاست‌های فضایی و استاندارد‌های همکاری خود را با ایالات متحده هماهنگ می‌کنند؛ کشور‌هایی از جمله چین و هند به ماه به عنوان گام مهم برای پیشرفت‌های فناوری و اعتبار ملی نگاه می‌کنند.

هند که ماه گذشته به چهارمین کشوری تبدیل شد که به فرود نرم روی ماه دست یافت، در ماه ژوئن با پیوستن به توافق‌نامه آرتمیس با انجام مأموریت‌های علمی در قمر زمین تحت رهبری ناسا موافقت کرد، اما چین و روسیه هم‌چنان پای این توافق‌نامه را امضا نکرده‌اند.

آلمان در جریان رویدادی با حضور بیل نلسون، مدیر ناسا و والتر پلزر، رئیس آژانس فضایی آلمان، آخرین امضاکننده در اقامتگاه سفیر آلمان در واشنگتن شد.

نلسون قبل از امضای قرارداد به رویترز گفت: باتوجه به اینکه، آلمان قدرت اقتصادی اروپا است و همیشه بخشی از برنامه فضایی اروپا بوده، یک معامله بزرگ رخ داده است.

هدف این توافق‌نامه‌ها شفاف‌سازی و نوسازی اصول معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷ است که به طور گسترده به منظور ترغیب به شفافیت علمی و ایجاد قوانین هماهنگی برای جلوگیری از مداخله مضر در فضا و ماه تصویب شده است؛ این پیمان، کشور‌های عضو را از استقرار سلاح‌های کشتار جمعی، آزمایش تسلیحاتی یا پایگاه نظامی در فضای بیرونی جو زمین، ماه یا هر جرم آسمانی دیگری منع می‌کند، اما محدودیتی برای سلاح‌های متعارف در آن تعریف نشده‌است.

ناسا متحدان جهانی و مجموعه‌ای از شرکت‌های خصوصی را برای اجرای برنامه آرتمیس جمع‌آوری کرده است تا فضانوردان ناسا را تا سال ۲۰۲۷ به تنها قمر زمین برسانند؛ هدفی که از سال ۲۰۲۴ به تعویق افتاده است و احتمالاً در بحبوحه تأخیر در توسعه فضاپیما دوباره به عقب رانده می‌شود.

روسیه، شریک لاینفک ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پیش از آنکه به برنامه ماوریت ماه کشور چین بپیوندد قرار بود برای مأموریت آرتمیس با سازمان هوانوردی و فضای ایالات متحده آمریکا همکاری کند.

ژاپن، کشور‌های مختلف اروپایی و سایر کشور‌ها با برنامه‌های فضایی بزرگ تا کوچک به این توافق‌نامه پیوسته‌اند. آژانس فضایی اروپا که نماینده ۲۲ کشور عضو از جمله آلمان است، یکی از شرکای اصلی ناسا در مأموریت دروازه ماه است، ایستگاه فضایی برنامه ریزی شده‌ای که به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس به دور ماه می‌چرخد و یک ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی شده در مدار ماه است از آن به عنوان یک هاب ارتباطی برق‌دار شده با نور خورشید، آزمایشگاه عملی، ماژول اسکان موقت و فضای نگهداری سطح نورد‌ها و سایر ربات‌ها استفاده می‌شود.

مایک گلد، مایک گلد، مدیر دستیار ناسا برای روابط بین الملل و بین سازمان ناسا و از نقش‌های موثر در گسترش این توافق‌نامه‌ها، به رویترز گفت: نمایش اتحاد و همبستگی حیاتی است و امضای آلمان نشانه اتحاد میان کشور‌های اصلی سازمان فضایی اروپا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته