دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پس از ۶ ماه؛

۴ فضانورد از ایستگاه فضایی به زمین برگشتند

۴ فضانورد از ایستگاه فضایی به زمین برگشتند
فضانوردان خدمه-۶ اسپیس‌ایکس پس از ۶ ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی در اقیانوس اطلس فرود آمدند. 
کد خبر : 866580

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، فضانوردان خدمه-۶ اسپیس‌ایکس (SpaceX) پس از ۶ ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) همراه کپسول «دراگون» (Endeavour) ساعت ۴:۱۷ دقیقه به وقت گرینویچ در اقیانوس اطلس سواحل جکسونویل فلوریدا فرود آمدند. 

استیو بوون و وارن هوبورگ از ناسا، سلطان النیادی از از امارات متحده عربی و آندری فدیایف از شرکت فضایی فدرال روسیه در ماموریت «کرو۶» در ۲ مارس ۲۰۲۳ میلادی به فضا رفتند و پس از ۱۸۶ روز به زمین بازگشته‌اند. هر‌کدام اولین پرواز فضایی طولانی مدت خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده‌اند، فقط بوون قبلاً در فضا پرواز کرده بود. 

بوون در این باره گفت: ۶ ماه در ایستگاه فضایی بودم که تجربه جدیدی برایم رقم خورد. من به فضا رفته بودم، اما هرگز در یک ماموریت طولانی مدت نبودم. این یک تجربه کاملاً باورنکردنی و یک فرصت عالی بود.

به گفته وارن، این ماموریت یک افتخار واقعی بود. ۶ ماه بسیار کوتاه را برای زندگی و کار در پاسگاه مداری باورنکردنی سپری کردم. در این مدت، کار‌های زیادی انجام داده‌ایم؛ سه راهپیمایی فضایی در میان خدمه-۶، پهلوگیری یک وسیله نقلیه محموله، تعمیرات مختلف و ... امیدواریم که ایستگاه فضایی را کمی بهتر از آنچه که پیدا کردیم، ترک کرده باشیم.

النیادی دومین فضانورد امارات متحده عربی است که پس از مأموریت کوتاه و یک هفته‌ای «هزا المنصوری» به ایستگاه فضایی در سال ۲۰۱۹ پرواز کرد. به گفته او، ارتباط خوبی با بسیاری از مردم در سراسر جهان داشتیم؛ بنابراین واقعا شگفت انگیز بود، به خصوص برای من. از جایی آمده‌ام که بیش از ۳۰ سال در آن پرواز‌های فضایی متوقف شده بود و احساس می‌کردم که موظفم این ماموریت را انجام دهم. این یک ایجاد انگیزه برای گسترش شور و شوق در منطقه من بوده است.

فدیایف هم دومین فضانورد روسی و اولین مرد روسی در تاریخ است که به فضا رفته است. سوارشدن وی روی فضاپیمای اسپیس‌ایکس بخشی از قرارداد میان ناسا و روسکوسموس بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته