چه کسی پاسخگوی اطلاعات فاششده کاربران تپسی است؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، «تپسی» تاکسی اینترنتیای که این روزها تقریبا همه ما برای عبور و مرور در سطح شهر از آن استفاده می کنیم، هک شد. ابتدا میلاد منشیپور مدیر عامل «تپسی» در رشته توییتی خبر از یک سرقت اطلاعاتی توسط هکرها از این سامانه داد. به گفته وی طی روزهای گذشته، آنها متوجه دسترسی غیرمجاز به زیرساخت شرکت «تپسی» و برداشت بخشی از اطلاعات شدند.
مدیر عامل «تپسی» در این باره گفت: به محض کشف این موضوع، ضمن ثبت شکایت، پلیس را در جریان قرار دادیم و راه دسترسی آنها را بستیم.
منشیپور هدف هکرها را اخاذی اعلام و تأکید کرد: مطابق ایمیلهایی که از گروه مهاجم دریافت کردهایم، قصد آنها از این کار اخاذی بوده و برای عدم نشر اطلاعات، درخواست پول کردهاند. تصمیم گرفتیم که به این اخاذی تن ندهیم؛ چراکه در مذاکره با آنها متوجه شدیم که نهتنها ضمانتی برای عدم نشر اطلاعات و سوءاستفادههای آتی وجود ندارد؛ بلکه تشویقی برای ادامه این اقدام در مورد سایر شرکتها نیز خواهد بود. در ادامه، تلاش ما کمک به پلیس برای شناسایی گروه مهاجم و جلوگیری از فروش اطلاعات است.
مدیرعامل «تپسی» ابراز تأسف کرد!
منشیپور از این اتفاق ابراز تأسف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته است و در خاتمه صحبتهای خود وعده داده تا بررسی دقیقی در مورد دلایل وقوع این سرقت اطلاعاتی انجام خواهد داد و متعاقبا گزارش این بررسی را اعلام خواهد کرد.
به دنبال این اتفاق اولین چیزی که به ذهنمان میرسد سرقت اطلاعات فردیمان است که ابتدا باید برای ثبت نام در این اپلیکیشن وارد کنیم؛ از نام و نام خانوادگی گرفته تا شماره ملی و... که اکنون در دسترس هر اخاذ و سوءاستفادهگری قرار گرفته است.
هرچند که به گفته سرهنگ پاشایی در پی شکایت شرکت «تپسی» از این گروه هکری اقدامات قضائی انجام شده و منبع آلودگی برطرف شد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که این حجم از اطلاعات کاربران در اختیار عدهای از افراد سودجو گرفته که هر زمان ممکن است تبعات سوءاستفاده از آن مورد توجه فرد قرار بگیرد.
نشر اطلاعات بیش از ۲۷ میلیون مسافر و ۶ میلیون راننده
اما نکته اینجاست، برخی اطلاعات تأییدنشده از سمت هکرها، حکایت از این دارد که اطلاعات بیش از ۲۷ میلیون مسافر و ۶ میلیون راننده شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی و شماره همراه و همچنین اطلاعات ۱۳۶ میلیون سفر در کنار سورسکد برخی محصولات این شرکت در این حمله سایبری به سرقت رفته است؛ هکرها اطلاعات بهدست آمده «تپسی» را به قیمت ۳۵ هزار دلار به فروش گذاشتند.
یک برنامهنویس درخصوص تبعات هک اطلاعات کاربران نوشت: این اطلاعات مختلف، جزو حریم خصوصی ماست و دیگران نباید به آن دسترسی داشته باشند. ضمن اینکه در کنار هم قرار دادن این اطلاعات جزئیات کاملی از شما در اختیار افراد قرار میدهد. از مقاصد کلاهبرداری تا اینکه شما یک دشمن ندیده در فضای مجازی با روانی مریض داشته باشید که از این به بعد میتواند به لیست سفرها و آدرسهای شما هم دسترسی داشته باشد.
اما مسئلهای که مطرح میشود این است که این دومین بار است این اپلیکیشن تاکسی اینترنتی مورد حمله سایبری قرار میگیرد. برای جلوگیری از اتفاق دوباره این موضوع چه اقداماتی باید توسط «تپسی» صورت بگیرد؟ آیا به دنبال این ناامنی و عدم حفاظت از اطلاعات شخصی افراد «تپسی» قصد ندارد قابلیت حذف اکانت در این اپلیکیشن بهوجود آورد؟
انتهای پیام/