دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

توسعه ربات خانگی ۱۰ سال دیگر زمان می‌برد

توسعه ربات خانگی ۱۰ سال دیگر زمان می‌برد
یک شرکت هوش مصنوعی اعلام کرد که توسعه ربات خانگی برای انجام همه کارهای روزمره کمتر از 10 سال زمان می‌برد.
کد خبر : 866435

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، «گئوردی رز» (Geordie Rose)، مدیر اجرایی شرکت هوش مصنوعی «سنچوری ای‌آی» (Sanctuary AI) اعلام کرده که توسعه ربات خانگی برای انجام همه کارهای روزمره کمتر از ۱۰ سال زمان می‌برد. ۱۰ سال با سرعتی که فناوری اکنون در حال حرکت است، مدتی طولانی محسوب می‌شود. هر ماه، تحولات جدیدی در دنیای هوش مصنوعی رخ می‌دهد که بسیار اساسی هستند.

این مدیر اجرایی در ماه می‌ امسال گزارشی از این ربات خانگی ارائه کرد که «فونیکس» نام دارد و پنج فوت، هفت اینچ و ۱۵۵ پوند (۷۰ کیلوگرم) وزن دارد. هدف آن انجام تمام وظایفی است که برای انسان بسیار سنگین هستند و البته فقط برای منازل کاربرد ندارند.

در یک پروژه آزمایشی که در مارس ۲۰۲۳ انجام شد، این ربات در یک فروشگاه خرده‌فروشی در ونکوور (شهری در کانادا) کار کرد. فونیکس کارهایی مرتبط با خرده‌فروشی مانند چیدن و بسته‌بندی کالا، برچسب‌گذاری، تا کردن و حتی تمیز کردن فروشگاه را برعهده گرفت. حتی موفق شد از کیسه‌های پلاستیکی برای نگه‌داری لباس‌ها استفاده کند، وظیفه‌ای که گواهی واقعی بر پیشرفت این ربات بود.

رز در این باره گفت: «معمولاً پس از باز کردن دستی کیف، باید یک دست خود را رها کرد و سپس وسیله‌ای را در کیسه قرار دهید. دستکاری کیسه‌ها در واقع برای ربات‌ها بسیار بسیار سخت است.»

این شرکت هوش مصنوعی در حال برنامه‌ریزی است تا با استفاده از فیلم به آموزش این ربات انسان‌نما بپردازد و آن را چابک‌تر و کارآمدتر کند. هنگامی که وظایف موردنیاز فیلمبرداری شد، آن‌ها دیجیتالی می‌شوند تا بتواند حرکات را بازسازی کند. این به بخش هوش مصنوعی ربات اجازه می‌دهد تا وظایف را در یک محیط مجازی تمرین کند تا زمانی که به آن‌ها مسلط شود. هنگامی که این کار انجام شد، همان اقدامات را در دنیای واقعی تکرار خواهد کرد.

سخت‌ترین مرحله برای آموزش فونیکس، دادن حس لامسه است تا بتواند به‌درستی اشیا را کنترل کند. با این حال؛ فونیکس برای کمک به انسان در کار‌های حرفه‌ای و خانگی بسیار موثر به نظر می‌رسد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ربات از مشاغل انسانی پیشی می‌گیرد؟ نادیده گرفتن تأثیر ماشینی که می‌تواند بسیاری از وظایف عمومی را انجام دهد، دشوار است. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته