دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ناسا خبر داد؛

ایجاد حفره ۱۰ متری در ماه به دنبال مأموریت ناموفق روسیه

ایجاد حفره ۱۰ متری در ماه به دنبال مأموریت ناموفق روسیه
تصاویر ناسا نشان می‌دهد مأموریت ناموفق روس‌ها حفره‌ای روی ماه ایجاد کرده است.
کد خبر : 866185

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، تصاویر ناسا نشان می‌دهد مأموریت ناموفق روس‌ها حفره‌ای روی ماه ایجاد کرده است.

لونا - ۲۵، نخستین مأموریت ماه روسیه پس از ۴۷ سال در ۱۹ اوت (۱۲ روز پیش) از کنترل خارج شد و در ماه سقوط کرد.

براساس تصاویر منتشرشده توسط ناسا، مأموریت ناموفق لونا-۲۵ روسیه، پس از مشکلی که برای فرود نرم در قطب جنوب پیدا کرده بود، دهانه‌ای به عرض ۱۰ متر در ماه ایجاد کرده است.

مدارگرد شناسایی قمری سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (LRO) از دهانه جدیدی در سطح ماه تصویربرداری کرده و نتیجه گرفته که این دهانه جدید احتمالاً محل برخورد مأموریت لونا-۲۵ روسیه است.

مدارگرد شناسایی ماه که به اختصار «ال‌آراو» (LRO) نامیده می‌شود، فضاپیمای رباتیک ناسا است که در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. مأموریت این مدارگرد تسهیل مأموریت‌های انسانی و رباتیک آینده روی ماه توسط ناسا و هدف نهایی آن، تهیه نقشه تفصیلی به منظور تعیین موقعیت‌های فرود ایمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشریح محیط تابشی و نشان‌دادن تکنولوژی‌های جدید است. مدارگرد شناسایی ماه درنهایت نقشه‌ای سه‌بعدی از ماه تهیه می‌کند.

ناسا اعلام کرد: دهانه جدید حدود ۱۰ متر قطر دارد. از آنجا که این دهانه جدید به نقطه برخورد تخمینی لونا - ۲۵ نزدیک است، تیم مدارگرد شناسایی ماه نتیجه گرفته که احتمالاً این حفره حاصل از آن مأموریت است، نه یک برخورد طبیعی.

پس از این سانحه، آژانس فضایی فدرال روسیه اعلام کرد که یک کمیسیون ویژه بین دپارتمانی برای بررسی دلایل شکست فضاپیمای لونا - ۲۵ تشکیل شده است.

اگرچه بسیاری از مأموریت‌های ماه با شکست مواجه می‌شوند؛ اما این سقوط نشان‌دهنده افول قدرت فضایی روسیه از روز‌های اوج رقابت‌های جنگ سرد است، زمانی که مسکو نخستین کشوری بود که ماهواره‌ای را به مدار زمین پرتاب کرد.

فضاپیمای اسپوتنیک ۱ سال ۱۹۵۷ به مدار زمین رفت و یوری گاگارین، فضانورد اهل شوروی سابق، نخستین کسی بود که سال ۱۹۶۱ به فضا سفر کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ناسا فضا روسیه لونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته