دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تحقیقات پژوهشگران برای افزایش میزان کاشت جنین

تحقیقات پژوهشگران برای افزایش میزان کاشت جنین
محققان کشورمان تحقیقاتی انجام دادند که به واسطه آن با هدف قراردادن «اگزوزوم» به بهبود کاشت جنین کمک می‌کند.
کد خبر : 865875

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست‌وچهارمین کنگره بین‌المللی رویان با هدف آشنایی محققان و متخصصان حوزه علوم تولید مثل برگزار شد.

یکی از طرح های ارائه شده در این کنگره بین‌المللی با عنوان «استفاده از اگزوزوم مهندسی‌شده به عنوان یک حامل بیولوژیکی برای محصور کردن اسید رزمارینیک به منظور افزایش میزان کاشت جنین در مدل‌های آزمایشگاهی مبتلا به اندومتریت» بود.

در توضیحات این پروژه آمده است «لانه گزینی یا کاشت زمانی اتفاق می‌افتد که پس از پیوستن اسپرم به تخمک، سلول‌های ترکیبی به نام بلاستوسیست، به‌سرعت شروع به تکثیر و از طریق یکی از لوله‌های فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند که این دسته کوچک از سلول‌ها باید فوراً هنگام ورود به دیواره رحم شما چسبیده یا کاشته شوند، حال بیماری آندومتریت یا التهاب آستر رحم بر روند فرآیند لانه‌گزینی یا کاشت مناسب جنین تأثیر می‌گذارد».

این طرح با هدف قرار دادن سلول‌های اگزوزوم برای کاهش اندومتریت ناشی از پلی‌ساکارید موجب بهبود کاشت جنین می‌شود.

در این مطالعه، اگزوزوم‌های استخراج‌شده از نمونه‌های سرم را با اسید «RA» بارگذاری شد و سپس در گروه‌های حیوانی مورد آزمایش قرار گرفت. پس از بررسی التهاب با روش هیستوپاتولوژیک، مناسب‌ترین گروه‌ها با موش‌های نر جفت شدند.

بر اساس مطالعه محققان نشان داده شد که برخی از اگزوزوم‌ها در گروه‌های «RALEXO۱۰»، «RA۱۰+EXO۱۰» منجز به افزایش بهبود شرایط پاتولوژیک، سطح پروژسترون و میزان لانه‌گزینی جنین می‌شود.

این طرح توسط مرتضی طراوت، دکتری تخصصی فناوری تولید مثل، امیر فتاحی، استادیار بیوشیمی بالینی در گروه بیولوژی تولید مثل، حامد حاجیپور و رضا اسدپور از محققان پژوهشگاه رویان به انجام رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته