دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیستم ویدئوچک ورزشی بومی‌سازی شد

سیستم ویدئوچک ورزشی بومی‌سازی شد
سیستم ویدئوچک ورزشی با امکان تصحیح خطاهای احتمالی تیم داوری بومی‌سازی شد.
کد خبر : 865871

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از دغدغه‌ها و رویا‌های اهالی ورزش، وجود سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی است تا طی آن، امکان تصحیح خطا‌های احتمالی تیم داوری فراهم شود. این دغدغه البته به شکل پررنگ تری خود را در ورزش فوتبال نشان می‌دهد.

تولید بومی سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) توسط یک شرکت خلاق فناور ورزشی در رشته والیبال و بسکتبال رقم خورده و این سیستم این روزها در رشته فوتبال نیز در مرحله آزمایش قرار دارد و کاربرد آن در فوتبال کشور، دستاورد مهم و قابل توجهی است. این شرکت خلاق در تولید سیستم ویدئوچک جزء چهار تولیدکننده برتر در جهان محسوب می‌شود.

سعید محمدی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده ویدئوچک گفت: سیستم ویدئوچک برای بازبینی تصاویر در مسابقات ورزشی مختلف کاربرد دارد و به نوعی یکی از اعضای تیم داوری در مسابقات محسوب می‌شود و به داوران برای تصحیح رأی اشتباه آن‌ها کمک می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه از این نوع از سیستم ویدئوچک در ایران، فقط یک نمونه در کشور موجود است، افزود: «تنها سیستم ویدئوچکی که اکنون در کشور وجود دارد، سیستمی است که توسط فدراسیون والیبال در سال ۲۰۱۴ از شرکت Data Project ایتالیا خریداری شده که سالانه مبلغ ۶ هزار یورو بابت حق لایسنس از ایران دریافت می‌کند و گفتنی است که این شرکت ایتالیایی بعداً زیرمجموعه شرکت Genius Sport انگلیس قرار گرفت.

محمدی درباره قیمت تمام شده این محصول عنوان کرد: تولید بومی این سیستم، صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را به دنبال دارد؛ چراکه هزینه تمام شده تولید آن تقریبا نصف قیمت سیستم‌های اروپایی است و در عین حال، همان کیفیت را ارائه می‌کند، دوربین‌های این سیستم، ساخت آلمان است و رقبای خارجی هم از هپین برند آلمانی استفاده می‌کنند.

به باور وی، فارغ از مسائل مالی و هزینه تمام شده، دیگر مزیت این سیستم در مقایسه با نمونه‌های خارجی، دسترس‌پذیری راحت‌تر آن است و تنها شامل یک دستگاه کامپیوتر می‌شود این در حالی است که نمونه مشابه آن از یک سیستم مرکزی و دو «سرور» (server) تشکیل شده است که این امر، دسترس‌پذیر و حمل این سیستم را دشوارتر می‌کند، مضاف بر اینکه تمام زبان‌های دنیا را پوشش می‌دهد.

محمدی با بیان اینکه امسال توانستیم برای نخستین‌بار به صادرات سیستم ویدئوچک وارد شویم، گفت: این تیم  برای نصب سیستم ویدئوچک اواخر هفته راهی کشور بحرین می‌شود و به جز بحرین با مشتری‌های دیگری از سایر کشور‌ها برای صادر کردن این محصول در حال مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: این محصول از تأییدیه شرکت خلاق برخوردار است و سابقه فروش و اجاره سیستم در مسابقات والیبال و بسکتبال را در کارنامه خود دارد و در جام ملت‌های آسیا که در ارومیه برگزار شد، مورد استفاده قرار گرفت البته علی‌رغم اینکه شاخه اصلی فعالیت، این سیستم، در سال‌های گذشته در ورزش والیبال بوده با این حال، در ورزش فوتبال نیز آزمایش شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب