دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آینده جهان با هوش مصنوعی (۳۳)؛

خداحافظی با خاموشی‌های ناگهانی به کمک هوش مصنوعی

خداحافظی با خاموشی‌های ناگهانی به کمک هوش مصنوعی
یک شرکت تحلیل شبکه جدید قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی، قطعی برق را پیش از وقوع آن پیش‌بینی کند.
کد خبر : 865514

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ انجیرینگ، یک شرکت تحلیل شبکه جدید در واترلو کانادا قصد دارد با استفاده از رباتیک، قطعی برق را پیش از وقوع آن پیش‌بینی کند.

در وب‌سایت این شرکت آمده است: انرزا (Enerza) اولین شرکت در جهان است که یک ابزار ارزیابی ریسک مشروط را از طریق نظارت رباتیک مستقل روی سیم به تأمین‌کنندگان برق ارائه می‌دهد.

این شرکت امیدوار است که فناوری رباتیک آن، شبکه‌های برق را ایمن‌تر و قابل‌اعتمادتر کند. این شامل کم‌خطرتر و کارآمدتر کردن شرایط کاری در خطوط است.

«آنسون میتلند» (Anson Maitland) مدیر ارشد فناوری «سی‌تی‌وی نیوز» (CTV News) دراین‌باره گفت: «ما در حال تلاش برای انجام کار جدیدی هستیم که قبلاً انجام نشده است. شما با داشتن چنین دستگاهی کارگران را از محیط‌های کاری خطرناک خارج می‌کنید.»

خداحافظ با خاموشی

اکنون به لطف هوش مصنوعی می‌توان شبکه برق چین را در عرض سه ثانیه راه‌اندازی مجدد کرد. افزایش ایمنی می‌تواند ناشی از تغییر بازرسی‌های دستی به رباتیک باشد. این کار به‌طور مؤثر عنصر خطای انسانی را حذف می‌کند و امکان فرآیند‌های خودکار ایمن‌تر را فراهم می‌کند.

میتلند افزود: «در حال حاضر رایج‌ترین روش بازرسی در درجه اول به‌صورت دستی انجام می‌شود. مردم در مناطق روستایی بیرون می‌روند، باید با کامیون‌های «ای‌تی‌وی» (ATV) بیرون بروند و اساساً خط را به‌صورت بصری بازرسی می‌کنند.»

راه‌حل انرزا بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی را برای انجام کاری که قبلاً توسط انسان‌ها انجام می‌شد، ترکیب می‌کرد.

این مدیر اجرایی توضیح داد: این ربات قادر خواهد بود از پروانه‌ها برای پرواز خود به سمت خط استفاده کند و قادر به اتصال خط خواهد بود. این ربات از دوربین‌های حرارتی، عمقی و سپس ترکیبی از دیگر دوربین‌های استریوسکوپیک به‌منظور اندازه‌گیری فواصل استفاده می‌کند.

خداحافظی با خاموشی‌های ناگهانی با کمک هوش مصنوعی

پیش‌بینی مشکلات

انرزا می‌گوید:‌ «ربات جدید می‌تواند خرابی زیرساخت‌ها و مشکلات احتمالی شبکه در آینده مانند نزدیک شدن بیش از حد شاخه‌ها به خطوط برق را تشخیص دهد. به این ترتیب، می‌تواند هر مشکلی را پیش از رخ دادن پیش‌بینی کند. راه‌حل جدید نیز مقرون‌به‌صرفه و بسیار کارآمد است.»

در وب‌سایت این شرکت آمده است: «ما تأسیسات را قادر می‌سازیم تا نه تنها کل شبکه را پوشش دهند، بلکه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا هزینه‌ها را حداقل تا ۱۲۲۰ برابر کاهش دهند و بهره‌وری را حداقل تا ۲۰۰ درصد افزایش دهند. از همه مهم‌تر، تمام داده‌های شرکت به‌راحتی در زمان واقعی در دسترس هستند.»

به گفته این شرکت در مقایسه با سایر روش‌هایی که در حال حاضر برای مدیریت دارایی یا پوشش گیاهی استفاده می‌شوند، لازم نیست کاربر منتظر بماند تا داده‌ها پردازش شوند، در زمان واقعی از طریق داشبورد به داده‌های شبکه دسترسی پیدا خواهند کرد.»

انرزا اظهار می‌کند: «این شرکت مأموریت بلندپروازانه‌ای دارد. آینده‌ای پایدار بدون قطعی برق در دسترس است. قابلیت اطمینان و تاب‌آوری شبکه نگرانی‌های اولویت بالایی برای تأسیسات الکتریکی و به‌طورکلی عموم هستند. همه ما از رویکرد فعالانه به سلامت شبکه بهره می‌بریم.»

انرزا اولین راه‌حل قطعی برق فناورانه نیست. در سال ۲۰۲۲، شرکت دولتی شبکه برق چین، سیستم هوش مصنوعی جدیدی معرفی کرد که مشکلات برق را تنها در سه ثانیه حل می‌کرد، فرایندی که قبلاً ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشید.

شبکه برق اجتماعی دارای چندین حس‌گر بود که هرکدام به مغزی مجهز بودند که قادر به انتخاب خودکار کارآمدترین و مناسب‌ترین مسیر‌های تأمین برق بودند. این فناوری نیاز به مداخله انسانی را از بین می‌برد و به‌طور قابل‌توجهی به تمام فعالیت‌های مرتبط با شبکه سرعت می‌بخشد.

نوآوری در فناوری‌های شبکه برق، بهره‌وری انرژی و عملیات مداوم را تضمین می‌کند که زندگی را ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته