دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سرمایه‌گذاری دانشگاه قطر روی پروژه‌های امنیتی هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری دانشگاه قطر روی پروژه‌های امنیتی هوش مصنوعی
دانشگاه قطر با انجام تحقیقات گسترده و سرمایه‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی تلاش می‌کند از این فناوری کاربردی در حوزه‌های امنیتی و پزشکی استفاده کند.
کد خبر : 865510

به گزارش گروه ارتباط و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، دانشگاه قطر به تازگی در طیف وسیعی از حوزه‌های ارزشمند از طریق انجام تحقیقات سطح بالایی که هدفشان ارتقای سطح جامعه می‌باشد مشارکت کرده است. فعالیت‌های تحقیقاتی دانشگاه قطر یکی از ستون‌های کلیدی تغییر نگاه و نگرش کشور قطر به یک اقتصاد مبتنی بر دانش می‌باشد. 

سمیه المعادید یکی از اساتید دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه که در زمینه هوش مصنوعی تحقیق می‌کند و سعی می‌کند از هوش مصنوعی در حوزه‌های امنیتی و پزشکی استفاده کند. او تحقیقات خود را با تحلیل عکس چهره‌ها و آثار انگشت افراد برای استفاده از آن‌ها در شناسایی پزشکی قانونی صاحب عکس شروع کرد. علاوه بر این او از روش‌های پیشرفته مدیریت جمعیت با استفاده از پهپاد‌ها نیز تحقیق کرده است. 

در بیانیه‌ای، استاد المعادید گفت: «ما با همکاری کمیته امنیت کشور پروژه‌های تحقیقاتی زیادی را در داخل و خارج از کشور راه‌اندازی و اجرا کرده ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به شمارش جمعیت، شناسایی اتفاقات غیرطبیعی، شناسایی سوژه ها، شناسایی جابه جایی انسانی و... اشاره کرد. شبکه‌های کامپیوتری عمیق نوعی الگوریتم هوشمند هستند که بصری سازی مغز‌های انسانی را شبیه‌سازی می‌کنند و نیازمند یادگیری حجم بسیار عظیمی از اطلاعات هستند و این الگوریتم‌ها زمانی به درستی کار می‌کنند که کار جمع آوری اطلاعات برای ما سهل و آسان می‌شود.»

او افزود: «اخیراً، توسعه و ساخت سیستم‌های مراقبت ویدئویی اتوماتیک برای اطمینان از امنیت و ایمنی جمعیت به امری حیاتی تبدیل شده است، به خصوص در طول رویداد‌هایی که در آن‌ها جمعیت بسیار زیادی حضور دارند، مانند رویداد‌های ورزشی. هوش مصنوعی در حال هموار کردن راه برای فکرکردن کامپیوتر‌ها به مانند انسان‌ها می‌باشد و یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق در حال همواره کردن راه برای افزودن مولفه‌های بیشتر آموزشی و یادگیری هستند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته