دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدل هوش مصنوعی علی‌بابا معادلات ریاضی را حل می‌کند

مدل هوش مصنوعی علی‌بابا معادلات ریاضی را حل می‌کند
شرکت چینی علی‌بابا مدل هوش مصنوعی جدیدی عرضه کرده که از قابلیت درک تصاویر و مدیریت مکالمات پیچیده بهره ‌می‌برد. 
کد خبر : 865486

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت چینی علی‌بابا دو مدل جدید هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرده است که می‌تواند تصاویر را درک کرده و مکالمات پیچیده‌تری را نسبت به محصولات قبلی این شرکت انجام دهد، چرا که روز‌به‌روز رقابت جهانی برای رهبری در این فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

دو مدل جدید هوش مصنوعی علی بابا منبع‌باز هستند بدین معنی که محققان، دانشگاهیان و شرکت‌ها در سراسر جهان می‌توانند از آنها برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی خود بدون نیاز به آموزش سیستم‌های خود و در نتیجه صرفه جویی در زمان و هزینه استفاده کنند.

اوپن‌سورس یا منبع باز اساساً به چیزی اطلاق می‌شود که امکان ویرایش و اشتراک‌گذاری آن برای همه فراهم است زیرا طراحی آن در دسترس عموم مردم قرار دارد. این اصطلاح، در توسعه نرم‌‌افزار و ایجاد یک روش خاص در تولید برنامه‌های کامپیوتری ریشه دارد؛ با این حال، امروزه اصطلاح اپن‌سورس مجموعه‌ای از مرزها و ارزش‌ها را تعریف می‌کند که در مجموع رویکرد اوپن‌سورسی نامیده می‌شوند.

هوش مصنوعی توسعه داده شده توسط این شرکت می‌تواند به پرسش‌های باز مرتبط با تصاویر مختلف پاسخ دهد و شرح تصاویر ایجاد کند، مدل دیگر با نام «کوئن وی‌ال چت» (Qwen-VL-Chat) می‌تواند در تعامل‌های پیچیده شرکت کند و چندین ورودی تصویر را با هم مقایسه کند و به چندین دور سؤال پاسخ دهد. نوشتن داستان، ایجاد تصاویر براساس عکس‌هایی که کاربر به آن دستور می‌دهد و حل معادلات ریاضی نشان داده شده در یک تصویر از جمله دیگر قابلیت‌های این مدل است.

یکی از نمونه‌هایی که علی بابا ارائه کرده، ورودی است که علامت بیمارستان را به زبان چینی نشان می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند با تفسیر تصویر علامت به سوالاتی در مورد مکان بخش‌های خاص بیمارستان پاسخ دهد.

تاکنون، بیشتر هوش مصنوعی مولد  که در آن فناوری پاسخ‌ها را براساس ورودی‌های انسانی تولید می‌کند بر پاسخ به متن تمرکز کرده است اما آخرین نسخه از چت‌جی‌پی‌تی شرکت اپن‌آی نیز همانند مدل هوش مصنوعی تازه شرکت علی بابا توانایی درک تصاویر و پاسخ به متن را دارد.

هر دو مدل هوش مصنوعی این شرکت براساس یک مدل زبانی بزرگ که در اوایل سال جاری منتشر شد، توسعه یافته‌اند. مدل زبانی بزرگ یک مدل هوش مصنوعی است که براساس حجم عظیمی از داده‌ها آموزش دیده و زیربنای برنامه‌های چت بات است.

این شرکت مستقر در هانگژو در ماه جاری دو مدل هوش مصنوعی دیگر را عرضه کرد. در حالی که علی بابا هیچ هزینه مجوزی دریافت نمی‌کند، توزیع مدل‌های مبتنی بر متن‌باز به این شرکت کمک خواهد کرد تا کاربران بیشتری را برای مدل هوش مصنوعی خود به دست آورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته