دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

دسترسی «جی‌پی‌تی بات» به اطلاعات رسانه‌های خبری مسدود شد

دسترسی «جی‌پی‌تی بات» به اطلاعات رسانه‌های خبری مسدود شد
«جی‌پی‌تی بات» ممکن است صفحات وب را برای کمک به بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود اسکن کند، به همین دلیل برخی از رسانه‌های خبری آن را مسدود کرده‌اند.
کد خبر : 865134

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، رسانه‌های خبری از جمله نیویورک تایمز، سی‌ان‌ان، رویترز و شرکت پخش استرالیا (ABC) یکی از ابزارهای هوش مصنوعی «اوپن‌ای‌آی» (OpenAI) را مسدود کرده‌اند. توانایی این شرکت برای ادامه دسترسی به محتوای آن‌ها نیز محدود شده است.

اوپن‌ای‌آی سازنده یکی از معروف‌ترین چت‌بات‌های هوش مصنوعی به‌نام «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) است. خزنده وب آن که با نام «جی‌پی‌تی بات» (GPTBot) شناخته می‌شود، ممکن است صفحات وب را برای کمک به بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود اسکن کند.
 
ابتدا گزارش شد که نیویورک تایمز، جی‌پی‌تی بات را در وب‌سایت خود مسدود کرده است. گاردین پس از آن دریافت که دیگر وب‌سایت‌های خبری مهم، از جمله سی‌ان‌ان، رویترز، شیکاگو تریبیون، ای‌بی‌سی و رسانه‌های اجتماعی استرالیا (ACM) مانند کانبرا تایمز (Canberra Times) و نیوکاسل هرالد ( Newcastle Herald) نیز این خزنده وب را رد کرده‌اند.
 
مدل‌های به اصطلاح بزرگ زبانی مانند چت جی‌پی‌تی برای آموزش سیستم‌های خود به حجم زیادی از اطلاعات نیاز دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهند به روش‌هایی شبیه به الگوهای زبان انسان به سوالات کاربران پاسخ دهند. اما شرکت‌های پشت آن‌ها اغلب در مورد وجود مطالب کپی‌رایت شده در مجموعه داده‌های خود سخت‌گیری می‌کنند.
 
اوپن‌ای‌آی در یک پست وبلاگی گفت: اجازه دادن به جی‌پی‌تی بات برای دسترسی به سایت شما می‌تواند به مدل‌های هوش مصنوعی کمک کند تا دقیق‌تر شوند و قابلیت‌های عمومی و ایمنی آن‌ها را بهبود بخشند.
 
برخی نیز «سی‌سی بات» (CCBot)، خزنده وب برای یک مخزن باز از داده‌های وب که برای پروژه‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود را رد کرده‌اند.
 
سی‌ان‌ان تأیید کرده که به تازگی جی‌پی‌تی بات را در عناوین خود مسدود کرده، اما در مورد اینکه آیا این برند قصد دارد در مورد استفاده از محتوای خود در سیستم‌های هوش مصنوعی اقدام بیشتری انجام دهد یا خیر، اظهار‌نظری نکرد.
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب