دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نظارت و ثبت داده‌های دما با محصول دانش‌بنیان ایرانی ممکن شد

نظارت و ثبت داده‌های دما با محصول دانش‌بنیان ایرانی ممکن شد
محققان با ساخت دیتالاگر برای یخچال‌های دارویی موفق به حفظ یکپارچگی داروها و واکسن‌ها برای نظارت و ثبت دما شدند.
کد خبر : 864748

محمد نقی‌پور، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: دیتالاگر یخچال‌های دارویی ابزاری عالی برای نظارت و ثبت داده‌های دما و اطمینان از شرایط نگهداری مناسب دارو‌ها و واکسن‌های حساس است.

وی با بیان اینکه دیتالاگر دستگاه کوچکی است که به‌راحتی در داخل یخچال قرار می‌گیرد، بیان کرد: این دستگاه کوچک برای اندازه‌گیری و ثبت دما در فواصل منظم در این شرکت طراحی شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: استفاده از دیتالاگر برای یخچال‌های دارویی، انطباق با مقررات دما را تضمین و به حفظ یکپارچگی دارو‌ها و واکسن‌ها کمک می‌کند. با دانستن اینکه محصولات حساس به دما در شرایط بهینه نگهداری می‌شوند، آرامش خاطر فراهم می‌ شود.

نقی‌پور با بیان اینکه دیتالاگر به طور مداوم دمای داخل یخچال را کنترل می‌کند، اظهار کرد: این سیستم خوانش دما را در فواصل از پیش تعیین شده جمع‌آوری می‌کند.

هشدار دستگاه دیتالاگر از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند

وی با اشاره به مزیت دیتالاگرها، اضافه کرد: پایش دما و رطوبت، ارسال پیامک در صورت مغایرت با استاندارد، پیامک قطعی برق، اتصال ۶ سنسور وایرلس (قابل افزایش) و پرینت نمودار دما و رطوبت از شاخص‌ترین ویژگی این دستگاه محسوب می‌شود.

نگهداری بهینه محصولات حساس به دما با «دیتالاگر»

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: محدوده دما ۵۰ تا ۱۲۵ درجه سانتی‌گراد برای یخچال و منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد برای فریزر در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، پایش دما و رطوبت، ارسال پیامک و هشدار در محیط در صورت مغایرت با استاندارد و یا تعریف کاربر روی دستگاه اصلی از ویژگی‌های برجسته این دستگاه است، زیرا این اعلان‌ها و هشدار‌ها اجازه می‌دهد تا اقدامات به‌موقع برای رفع مشکلات احتمالی صورت بگیرد.

نقی‌پور با بیان اینکه دیتالاگر‌ها دارای باطری پشتیبان تا ۱۵ ساعت جهت اعلام قطعی برق و ارسال دما در زمان‌های کوتاه هستند، عنوان کرد: این ویژگی در محصول جهت اطلاع کاربر از وضعیت کنونی یخچال تا رسیدن به محل تعبیه شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: دیتالاگر به‌طور ایمن داده‌های دمایی را جمع‌آوری و تا ۲.۵ سال ذخیره می‌کند. برخی از لاگر‌ها دارای حافظه داخلی هستند؛ اما در انواع دیگر دیتالاگر‌ها این اطلاعات هر ماه با ارسال به کامپیوتر جهت پرینت، روی سیستم به‌صورت نامحدود ذخیره می‌ماند.

وی افزود: با استفاده از دیتالاگر‌ها همزمان می‌توانیم بررسی سه سیستم از جمله یخچال، فریزر و تانک ازت را روی یک سیستم اصلی داشته باشیم و در این خصوص نیازی به چند سیستم نیست.

این فعال حوزه دانش‌بنیانی با اشاره به مکان‌های مورد استفاده، عنوان کرد: داروخانه، آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه تحقیقاتی، بیمارستان، دیتاسنتر، اتاق سرور، سردخانه، سردخانه مواد خوراکی، انبار آشپزخانه، انبار مواد فاسد شدنی، انبار دارو، سیلو و انبار غلات، خودروی حمل گوشت و مرغ، قنادی‌ها و سوپر مارکت‌ها از این دستگاه برای پایش دما و رطوبت محصولات خود می‌توانند استفاده کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان مطرح کرد: کاربران می‌توانند داده‌های دما را پس از دوره نظارت بازیابی کنند. می‌توان این اطلاعات را برای بررسی اینکه آیا یخچال محدوده دمایی مورد نیاز را به‌طور مداوم حفظ کرده است، تجزیه و تحلیل کرد. برخی از دیتالاگر‌ها حتی تجسم‌ها و گزارش‌ها را برای تسهیل تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به مشخصات به‌کارگرفته شده در این دستگاه، خاطرنشان کرد: دستگاه دیتالاگر یخچال‌های دارویی از آداپتور ۵ ولت، وایرلس ۲.۴ ghz، باطری هزار و ۵۰۰ میلی‌آمپر، ۶ وایرلس با قابلیت افزایش و یک سیم‌کارت مینی تشکیل شده است و با سیم و مبدل به کامپیوتر متصل می‌شود. همچنین توسط کیپد (صفحه کلید) برای تعریف کردن محدوده دما، رطوبت و شماره موبایل با کاربر ارتباط برقرار می‌کند.

به گفته نقی‌پور، متأسفانه از ۱۳۹۷ با وجود حضور در تمام نمایشگاه‌ها، به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های دانشگاه معرفی نشده‌ایم و برای ارتقای محصولات خود نیاز به حمایت داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته