دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تا سه سال آینده؛

۴۰ درصد از نیروی کار جهان باید هوش مصنوعی یاد بگیرند

۴۰ درصد از نیروی کار جهان باید هوش مصنوعی یاد بگیرند
هوش مصنوعی جایگزین افراد نخواهد شد؛ اما افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند جایگزین افرادی خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند.
کد خبر : 864600

به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس مطالعه‌ای که توسط آی‌بی‌ام (IBM) انجام شده، هوش مصنوعی مولد تأثیر بسیار زیادی بر بازار مشاغل جهانی خواهد داشت به‌طوری‌که ۴۰ درصد از کارگران در سه سال آینده باید دوباره مهارت پیدا کنند. خبر خوب این است که ۸۷ درصد از مدیرانی که مورد بررسی قرار گرفتند، انتظار دارند امثال چت جی‌پی‌تی نقش‌های موجود را تقویت کنند نه اینکه جایگزین آن‌ها شوند.

این مؤسسه برای ارزش کسب وکار دو نظرسنجی قبلی را برای مطالعه خود بررسی کرد: یکی از آن‌ها شامل ۳۰۰۰ مدیر اجرایی از ۲۸ کشور بود و دیگری ۲۱۰۰۰ کارگر را در ۲۱ کشور مورد پرسش قرار داد.

نتیجه‌گیری این است که متخصصان معتقدند ۴ نفر از هر ۱۰ نفر نیروی کار، معادل ۱.۴ میلیارد کارگر، از شرکت‌هایی که هوش مصنوعی و اتوماسیون مولد را پیاده سازی می‌کنند باید دوباره استخدام شوند.

انتظار می‌رود روی کار آمدن هوش مصنوعی کارمندان مختلف را در هر سطحی تحت‌تأثیر قرار دهد و این فناوری بیشترین تأثیر را بر شاغل سطح پایه خواهد گذاشت. ۷۷ درصد از مدیران اجرایی شرکت‌کننده در مطالعه‌ی آی‌بی‌ام اعلام کردند که درحال‌حاضر اثر‌های هوش مصنوعی را در برخی موقعیت‌ها مشاهده کرده‌اند و این شرایط در سال‌های آینده تشدید خواهد شد.

هوش مصنوعی مولد بر ۳۰۰ میلیون شغل در سرتاسر جهان تأثیر می‌گذارد

مطالعه‌ی ماه مارس آی‌بی‌ام نشان داد که هوش مصنوعی مولد می‌تواند بر ۳۰۰ میلیون شغل در سرتاسر جهان تأثیر بگذارد؛ اما ۸۷ درصد از مدیران اجرایی در گزارش این شرکت اعتقاد دارند که بیشتر موقعیت‌ها به‌جای جایگزینی با هوش مصنوعی به‌طور گسترده‌تری با این فناوری ادغام خواهند شد.

                      تا سه سال آینده مهرت جدید یادبگیرید/ ۴۰ درصد از نیروی کار جهان به دلیل پیاده سازی هوش مصنوعی بیکار می‌شوند

میزان تأثیر هوش مصنوعی بر مشاغل در چند سال آینده

تحقیقات آی‌بی‌ام همچنین نشان داد کسانی که با موفقیت برای سازگاری با فناوری‌های جدید تلاش می‌کنند نه تنها شغل خود را حفظ می‌کنند بلکه در آن بهتر می‌شوند.

آی‌بی‌ام با جمع بندی یافته‌ها نوشت که هوش مصنوعی جایگزین افراد نخواهد شد، اما افرادی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند جایگزین افرادی خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند.

نکته جالب دیگر کاهش اهمیت مهارت‌های «اِستم» (STEM)،علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی، است. این مهم‌ترین نیاز نیروی کار در سال ۲۰۱۶ محسوب می‌شد، اما در سال ۲۰۲۳ به کم‌ترین میزان خود رسیده است. مدیریت زمان و توانایی اولویت بندی در حال حاضر مهم‌ترین مهارت‌های حیاتی هستند و پس از آن توانایی کار در محیط‌های تیمی و توانایی برقراری ارتباط موثر وجود دارد.

باوجود اطمینان‌هایی که در گزارش آی‌بی‌ام وجود دارد، تاکنون نمونه‌های زیادی دیده ایم که در آن‌ها هوش مصنوعی مولد جایگزین کارمندان شده است. استرس و اضطراب ناشی از این از دست دادن شغل باعث شده است که ۸۰ درصد کارکنان فن آوری از داروها، چه تحت نظارت پزشک و چه به عنوان مکانیسم مقابله استفاده کنند. مصرف الکل سنگین نیز در حال عادی شدن است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته