دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شبیه‌سازهای موتورخانه و ناوبری کشتی رونمایی شد

شبیه‌سازهای موتورخانه و ناوبری کشتی رونمایی شد
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از شبیه‌سازهای موتورخانه و ناوبری کشتی که توسط یک شرکت دانش‌بنیان ساخته شده است، بازدید کرد.
کد خبر : 863815

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با همراهی جمعی از معاونان و مدیران این معاونت وارد استان مازندران شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در این سفر از سامانه‌های شبیه‌ساز ناوبری و موتورخانه کشتی بازدید کرد.

شبیه‌ساز موتورخانه کشتی (Engine room simulator) قابلیت شبیه‌سازی تایپ‌های مختلفی از سیستم‌های رانش کشتی و ماشین‌آلات فرعی مربوط به موتور‌های دیزل، توربین‌های گاز، توربین‌های بخار و موتور‌های الکتریکی را فراهم می‌کند.

از بهترین قابلیت‌های این شبیه‌ساز قابلیت واقعیت مجازی، کوبل شدن یا متصل شدن آن به شبیه‌ساز پل فرماندهی کشتی (شبیه‌ساز عرشه) اشاره کرد که می‌توان دوره‌های پیشرفته مدیریت گروهی (group management) را اجرا کرد.

همچنین با استفاده از این شبیه‌ساز تمام سرفصل‌های مکانیک کشتی، الکترونیک کشتی و مدیریت عملیات در شرایط اضطراری و انواع آتش‌سوزی در موتورخانه و چگونگی اطفاء آن و سناریو‌سازی‌های مختلف و رفع اشکال قابل تدریس و تمرین هستند.

قابلیت اخذ آزمون و ارزشیابی برای احراز شایستگی دانشجویان به صورت کاملا الکترونیک از ویژگی‌های خاص این شبیه‌ساز به شمار می‌رود.

طراحی و بومی‌سازی این شبیه‌ساز برای نخستین بار در ایران توسط این شرکت دانش‌بنیان رقم خورده و تاکنون هیچ مرکز آموزشی در ایران مجهز به سامانه شبیه‌ساز موتور خانه نبوده است.

حوزه فعالیت این شرکت، بومی‌سازی، ساخت و تولید شبیه‌ساز‌های دریایی است که با هدف ارتقای دانش و تخصص نیروی انسانی فعال در حوزه دفاعی و تجاری با رفع وابستگی به نمونه‌های غیر بومی است. از محصولات این شرکت دانش‌بنیان که رونمایی شد و مورد بازدید قرار گرفت می‌توان به پروژه شبیه ساز پل فرماندهی کشتی، شبیه ساز موتورخانه کشتی، شبیه‌ساز موقعیت یابی، شبیه ساز قایق یدک‌کش و سایر شبیه‌ساز‌های حوزه دریایی اشاره کرد.

شبیه‌ساز پل فرماندهی از مهم‌ترین تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است که با قابلیت طراحی سناریو‌های پیچیده، ارائه مهم‌ترین بنادر و شناور‌ها و دسترسی به تمامی ماژول‌های پل فرماندهی می‌تواند عملیات مربوط به مانور کشتی، هدایت و ناوبری را در شرایط جوی و محیطی متفاوت با ارائه تصویر ۲۱۰ تا ۳۶۰ درجه برای پل اصلی شبیه سازی کند.

همچنین قابلیت افزودن پل‌های شناور‌های فرعی تا حداکثر ۱۰ پل به سناریو وجود داشته که در حوزه‌های تجاری و نظامی استفاده می‌شود. این شبیه‌ساز در دنیا با نام «FULL MISSION SHIP SIMULATOR» شناخته می‌شود و کار با این شبیه‌ساز، از الزامات دریافت گواهینامه‌های بین المللی از جمله IMO است.

بازدید از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) در نوشهر و افتتاح مرکز رشد و نوآوری نوشهر و مرکز نوآوری بابلسر و بازدید از منتخبی از شرکت‌های مستقر در این مناطق و بازدید از یک واحد صنعتی و افتتاح مزارع نوآوری تولید مرغ لاین آرین و دیدار و گفت‌وگو با جامعه علمی و دانشگاهی و نمایندگان مجلس از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک‌روزه معاون علمی رئیس‌جمهور به مازندران بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته