هوش مصنوعی در توسعه کسبوکارهای تخصصی چه نقشی دارد؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، با ظهور هوش مصنوعی و مطرح شدن آن در دنیای فناوری، کسبوکارها تحت تأثیر جنبههای منفی بسیاری قرار گرفتهاند. برخی از افراد با توسعه روز به روز این فناوری نوین، نگران جایگزین شدن رباتها هستند. اما بدیهی است هر تغییری در دنیای تکنولوژیکی هم شغل ایجاد میکند و هم از بین میبرد.
هوش مصنوعی از مجموعه دادههای زبانی بزرگ برای ایجاد متن، صوت و تصویر استفاده میکند. نکتهای که شاید تعجبآور باشد، نوع مشاغلی است که این فناوری نوظهور ایجاد خواهد کرد. با توسعه هوش مصنوعی نقشهای جدیدی در محیط کسبوکار به وجود میآید. مهارتهای کدنویسی و توسعه آن یکی از مشاغلی است که با پیشرفت این فناوری نوین بیش از پیش مطرح میشود تا افراد به ساخت مدلهای هوش مصنوعی یا تطبیق آنها برای اهداف خاص کمک کنند.
نقشهای جدید در کسبوکارهای تخصصی با چت جیپیتی
دولت بریتانیا فعالانه در حال پیگیری استارتآپهای هوش مصنوعی و تلاش برای حمایت از آنها است. بخش هوش مصنوعی آلفابت با نام «دیپمایند» (DeepMind) در لندن تاسیس شده است. این نقشها همه متخصصان هوش مصنوعی نیستند، استارتآپهایی وجود دارند که به سفارشیسازی هوش مصنوعی اختصاص داده شدهاند، مانند «چت جیپیتی» (ChatGPT) تا برای نقشهای جدید در کسبوکارهای تخصصی مناسب باشند.
شرکتهایی وجود دارند که در راستای انقلاب هوش مصنوعی تلاش بسیاری را به جان میخرند. یکی از مواردی که توجه ویژهای را به خود جلب کرده، تبلیغ نتفلیکس برای مدیر محصول یک پلتفرم یادگیری ماشینی است. در مقابل نویسندگان و بازیگران تا حدی نسبت به تاثیر هوش مصنوعی بر نقشهای خود واکنش شدیدی داشتهاند. با این حال، همه نقشهای جدیدی که توسط هوش مصنوعی ایجاد میشوند، حقوق بالایی را ارائه نمیدهند.
گروه «نیوزکوئست» بریتانیا در ماه آوریل نقش خبرنگار مجهز به هوش مصنوعی را تبلیغ کرده است. این استخدام جدید با یک سیستم هوش مصنوعی برای کمک به نوشتن مقالات خبری بوده و اطمینان حاصل میکند که تمام محتوای تولید شده، استانداردهای قانونی و اخلاقی را رعایت میکنند. همچنین باید اهداف را برآورده کرده و فراتر ببرند.
در حال حاضر، استفاده از مدلهای هوش مصنوعی و کسب نتایج خوب یک کار ماهرانه است. استفاده از محرکهای خاص نتایج بهتری نسبت به پرسوجوهای مبهم دارد و کاربران باید مراقب زمانی باشند که یک مدل هوش مصنوعی در حال دادن اطلاعات واقعی است، چرا که شاید توهمزا باشد و حقایق نادرست را ارائه دهد.
اتکای مدلهای هوش مصنوعی به آموزش دادههای دنیای واقعی
«کیتلین بنتلی»، مدرس آموزش هوش مصنوعی در کالج کینگ لندن میگوید: «بهطور خلاصه، میتوانم بگویم که این بهترین چشمانداز برنامهنویسی نیست، زیرا کدنویسی تغییر خواهد کرد. حرفه جدید و برانگیختن دستورالعملهای دقیق به هوش مصنوعی برای گرفتن خروجی با کیفیت بهتر ممکن است کوتاه مدت باشد. در عوض، ما به مهارتهای بهتر و طولانی مدت نیاز داریم.»
مدلهای هوش مصنوعی بر آموزش دادههای دنیای واقعی متکی هستند. برای زبان، این دادهها به طور طبیعی وجود دارند، اما برای کاربردهای دیگر مانند شناسایی چراغهای راهنمایی، هوش مصنوعی نیاز به آموزش خاصی دارد. بدیهی است که این نقشها برای همیشه ماندگار نخواهند بود. بهعنوان مثال، شرکتهای خودران همگی از رانندگان آزمایشی برای خودروهای بدون راننده خود استفاده میکنند. اما بسیاری از نقشها هدف مشابهی را دنبال میکنند، البته به مراتب کمتر.
سال گذشته یک مثال کامل در گزارش دفتر روزنامه نگاری تحقیقی آمده بود که کارگران آمازون در انبارهای بریتانیا باید اقلام را به شیوهای خاص دسته بندی میکردند تا هوش مصنوعی بتواند آن را تشخیص دهد. با توسعه هوش مصنوعی از انسانها خواسته میشود تا مانند رباتها رفتار کنند تا به آموزش آنها کمک کنند. به کارگران هند و کاستاریکا پول پرداخت میشد تا به آموزش هوش مصنوعی کمک کنند. یک کارگر در این راستا میگوید: «این وضعیت عجیبی است که در آن انسانها درگیر کار رباتیهایی باشند که یک انسان قبلا وظیفه آنها را انجام میداد. رباتهای هوشمند در چین بستهها را دسته بندی میکنند. این برای نیروی کار معمولا اتفاق ترسناکی است.»
ایجاد نقشهای ویرایشگر برای هوش مصنوعی
«آلیسون گو»، یکی از مدیران ارشد سابق «ریچ» (Reach) معتقد است که بهترین چشمانداز برای هوش مصنوعی، تقویت یا تغییر نقشهای موجود و انجام وظایف یکنواخت انسانی است.
وی میگوید: «من انتظار دارم که شاهد ایجاد نقشهای ویرایشگر برای هوش مصنوعی باشیم، چرا که در نهایت یک نفر باید مسئولیتپذیر باشد و یک نگاه ژورنالیستی به محتوای تولید شده داشته باشد. انتظار دارم شاهد اتوماسیون بیشتر محتوای کاربردی مانند گزارشهای آبوهوا و مسابقه ورزشی باشیم.»
گو از جمله کسانی است که دیدگاه متفاوتی دارد و معتقد است که در دادگاهها، پارلمان، اتحادیهها و موارد دیگر از قانون کپیرایت گرفته تا قانون اشتغال و فراتر از آن، مسائل دشواری برای حل کردن وجود دارد و کسبوکارها به تیمهای بزرگتری برای حل آنها نیاز خواهند داشت. بخشهای منابع انسانی و حقوقی در حال گسترش هستند تا تخصصهای بیشتری را در خود جای دهند یا با کارشناسان مستقل قرارداد ببندند.
انتهای پیام/