دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناسا: ماه گذشته گرم‌ترین ماه زمین در بیش از ۱۰۰ سال اخیر بود

ناسا: ماه گذشته گرم‌ترین ماه زمین در بیش از ۱۰۰ سال اخیر بود
به گفته‌ ناسا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین ماه زمین از سال ۱۸۸۰ تاکنون بوده است.
کد خبر : 863384
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ان‌بی‌سی، به گفته ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی، زمین گرم ترین ماه خود را ثبت کرده و به احتمال زیاد گرم ترین ماه خود را نیز در ۱۷۴ سال گذشته داشته است.
 
ماه گذشته رکورد قبلی زمین در ماه جولای را بیش از یک سوم درجه فارنهایت شکسته است - رقمی که شاید کوچک به نظر برسد اما نشان دهنده جهشی سرسام آور در زمینه رکوردهای جهانی است.
سارا کاپنیک (Sarah Kapnick) دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی گفت: این ژوئیه گرم‌ترین ماه ژوئیه بوده و یک نکته مهم در گفت‌وگوی روز گذشته این بود که بشر افسار این حقیقت ناگوار را در دست دارد.

ناسا و با همکاری اداره ملی اقیانوسی و جوی دریافتند  که ماه ژوئیه ۰.۴۳ درجه فارنهایت (۰.۲۴ درجه سانتیگراد) گرم‌تر از هر ژوئیه دیگری در موارد ثبت شده‌ی ناسا بود که به سال ۱۸۸۰ برمی‌گردد و ۲.۱ درجه فارنهایت (۱.۱۸ درجه سانتیگراد) گرم‌تر از میانگین دمای ماه ژوئیه بین سال‌های ۱۹۵۱ و ۱۹۸۰ بوده است.

به گفته دانشمندان، ماه گذشته نیز چهارمین ماه متوالی بود که دمای جهانی سطح اقیانوس ها به رکورد بالایی می رسید.
 
اداره ملی اقیانوسی و جوی گفت ژوئیه ۲۰۲۳ بیش ترین ناهنجاری ماهانه دمای سطح دریا را داشت که معیاری از میزان دمای گرم تر یا سردتر از میانگین بلند مدت با ۱.۷۸ درجه فارنهایت است.
 
کارلوس دل کاستیلو، رئیس آزمایشگاه اکولوژی اقیانوس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرینبلت مریلند، گفت: که ۱۰ سال گذشته گرم ترین دهه برای اقیانوس های جهان از دهه ۱۸۸۰ بوده است. او گفت: این روند گرم شدن اقیانوس ها پیامدهای گسترده ای به همراه دارد.
 
دل کاستیلو گفت:  همانطور که اقیانوس ها گرم می شوند، آب منبسط می شود، و هنگامی که آن را با ذوب یخ بر روی زمین ترکیب می کنید، به افزایش سطح دریا کمک می کند.
 
وی افزود: که بالا آمدن دریاها می تواند باعث سیل ساحلی و فرسایش ساحلی شود. و تغییرات دمای اقیانوس ها نیز می تواند تاثیرات زیادی بر گونه های دریایی و اکوسیستم های وسیع تر آن ها داشته باشد.
 
رکوردهای جدید ماه ژوئیه ناشی از گرمایش جهانی طولانی مدت و ناشی از  فعالیت انسان بود اما توسط یک الگوی آب و هوایی طبیعی به نام آل نینو نیز تقویت شد.
 
این پدیده با دمای گرم سطح اقیانوس در بخش هایی از اقیانوس آرام مشخص می شود و باعث افزایش دمای جهانی و تاثیر بر شرایط آب و هوایی سراسر جهان می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب