دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
میچیو کاکو:

تمرکز بر پیامد‌های منفی چت جی‌پی‌تی گمراه‌کننده است

تمرکز بر پیامد‌های منفی چت جی‌پی‌تی گمراه‌کننده است
یک فیزیکدان نظری گفت:‌ چت‌بات‌هایی مانند «چت جی‌پی‌تی» به نفع جامعه خواهد بود، اما ترس باعث شده که مردم تا حد زیادی بر پیامدهای منفی این برنامه‌ها تمرکز کنند.
کد خبر : 863129

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، میچیو کاکو، فیزیکدان نظری، نگرانی مردم از فناوری جدید هوش مصنوعی را گمراه‌کننده می‌داند. به گفته این آینده‌شناس چت‌بات‌هایی مانند «چت جی‌پی‌تی» (ChatGPT) به نفع جامعه و افزایش بهره‌وری خواهد بود، اما ترس باعث شده که مردم تا حد زیادی بر پیامد‌های منفی این برنامه‌ها تمرکز کنند. با این حال چت‌بات‌ها نمی‌توانند درست را از غلط تشخیص دهند و به نظارت انسانی نیاز دارند.

شرکت امنیت سایبری بریتانیایی «دارک‌تریس پی‌ال‌سی» (Darktrace Plc) هشدار داده که چت جی‌پی‌تی نوشتن کد کامپیوتری و تقلب در تکالیف را آسان‌تر کرده است. به‌زودی، می‌تواند کلاهبرداری‌های ایمیلی را به دردسر تبدیل کند.

به گفته کاکو، بشریت در مرحله دوم تکامل کامپیوتری خود قرار دارد. اولین بخش مرحله آنالوگ بود، وقتی با چوب، سنگ، اهرم، چرخ‌دنده، قرقره، نخ محاسبه می‌کردیم. بعد از آن، در طول جنگ جهانی دوم، به ترانزیستور‌هایی با توان الکتریکی روی آوردیم. توسعه میکروچیپ ممکن شد و به شکل‌گیری چشم‌انداز دیجیتال امروز کمک کرد. اما این چشم‌انداز دیجیتال مبتنی بر ایده دو حالت روشن و خاموش دارد و از نمادگذاری متشکل از صفر و یک استفاده می‌کند.

کاکو گفت: مادر طبیعت به ما می‌خندد، زیرا از صفر و یک استفاده نمی‌کند. مادر طبیعت الکترون‌ها، امواج الکترونی و امواجی را محاسبه می‌کند که مولکول‌ها را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که اکنون وارد مرحله سوم شده‌ایم. مرحله بعدی فناوری در حوزه کوانتوم خواهد بود.

رایانش کوانتومی فناوری نوظهوری است که از حالت‌های مختلف ذرات مانند الکترون‌ها برای افزایش قدرت پردازشی کامپیوتر استفاده می‌کند. کامپیوتر‌های کوانتومی به جای استفاده از تراشه‌های کامپیوتری با دو حالت، از حالت‌های مختلف امواج ارتعاشی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند بسیار سریع‌تر از کامپیوتر‌های معمولی به تحلیل و حل مشکلات بپردازند.

چندین غول فناوری از جمله «آی‌بی‌ام» (IBM)، مایکروسافت، گوگل و آمازون در حال توسعه کامپیوتر‌های کوانتومی خود هستند و به تعدادی از شرکت‌ها اجازه استفاده از فناوری خود از طریق فضای ابری را داده‌اند. این کامپیوتر‌ها می‌توانند به کسب‌وکار‌ها در تحلیل ریسک، لجستیک زنجیره تأمین و یادگیری ماشین کمک کنند.

اما فراتر از کاربرد‌های تجاری، کاکو معتقد است که رایانش کوانتومی می‌تواند به پیشرفت مراقبت‌های بهداشتی نیز کمک کند. ما در درمان این بیماری‌ها ناتوان هستیم، زیرا باید زبان طبیعت را که زبان مولکول‌ها و الکترون‌های کوانتومی است، بیاموزیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته