دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«متا» دسترسی به اخبار را در کانادا مسدود کرد

«متا» دسترسی به اخبار را در کانادا مسدود کرد
شرکت متا به دلیل قانون پرداخت به ناشران خبری، دسترسی به اخبار را در کانادا مسدود کرد.
کد خبر : 861167

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، متا در واکنش به قانون الزام غول‌های فناوری به پرداخت پول به ناشران خبری، فرآیند پایان دادن به دسترسی به اخبار در فیسبوک و اینستاگرام را برای همه کاربران در کانادا آغاز کرده است.

دولت کانادا به سرعت این اقدام را غیرمسئولانه خواند و گفت: جهان نظاره گر این روند در کانادا است.

طبق قانون اخبار آنلاین که توسط پارلمان کانادا تصویب شد، پلتفرم‌هایی مانند آلفابت، شرکت مادر گوگل (GOOGL) را تحت فشار قرار دادند تا با متا برای مذاکره تجاری با ناشران خبری کانادایی مذاکره کنند.

راشل کوران، رئیس سیاست عمومی «متاسرچ» در کانادا گفت: رسانه‌های خبری داوطلبانه محتوا را در فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند تا مخاطبان خود را گسترش دهند و به آن‌ها کمک کنند.

پاسکال سنت اونگه، وزیر میراث کانادا که مسئول روابط دولت با متا است، در بیانیه‌ای در روز سه شنبه گفت: این غیرمسئولانه است.

سنت اونج گفت:  آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای پرداخت سهم عادلانه خود به سازمان‌های خبری، مانع از دسترسی کاربرانشان به اخبار با کیفیت و محلی خوب شوند.

 ما به این روند ادامه می‌دهیم به هر حال، اگر دولت نتواند در برابر غول‌های فناوری قد علم کند، چه کسی این کار را خواهد کرد؟  

در کمپینی علیه این قانون که بخشی از یک روند جهانی گسترده‌تر برای وادار کردن شرکت‌های فناوری به پرداخت هزینه اخبار است،  متا و گوگل در ماه ژوئن گفتند که دسترسی به اخبار را در پلتفرم‌های خود در این کشور مسدود خواهند کرد.

شبکه تلویزیونی (CBC) کانادا نیز این اقدام متا را غیرمسئولانه و سواستفاده از قدرت بازار آن‌ها خواند.

قانون کانادا شبیه به قانونی است که استرالیا در سال ۲۰۲۱ تصویب کرد و باعث تهدید گوگل و فیسبوک برای محدود کردن سرویس‌های خود شده بود. هر دو شرکت در نهایت پس از ارائه اصلاحاتی در این قانون، با شرکت‌های رسانه‌ای استرالیایی معامله کردند.

اما در مورد قانون کانادا، گوگل استدلال کرده است که این قانون گسترده‌تر از قوانین تصویب شده در استرالیا و اروپا است، زیرا بر روی لینک‌های خبری نمایش داده شده در نتایج جستجو قیمت می‌گذارد و می‌تواند بر روی خروجی‌هایی که خبر تولید نمی‌کنند اعمال شود.

متا گفته بود که لینک به مقالات خبری کم‌تر از ۳ درصد محتوای موجود در فید کاربران را تشکیل می‌دهد و استدلال کرده بود که اخبار ارزش اقتصادی ندارند.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در ماه مه گفته بود که چنین استدلالی ناقص و برای دموکراسی و اقتصاد ما خطرناک است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته