دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نشست شب شعر و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در واحد علوم و تحقیقات برگزار شد

نشست شب شعر و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور علیرضا آذر، صابر قدیمی و دکتر فرهاد طهماسبی از شاعران برجسته کشور و جمعی از دانشجویان به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
کد خبر : 86069

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، استاد ادبیات و زبان فارسی در این مراسم با بیان اینکه شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی اثری حماسی و جهانی است، گفت: «شاهنامه فردوسی از دیدگاه ساختاری نگاه کنیم، به سه بخش اصلی بنیادی که دربرگیرنده حوزه‌های اسطوره‌ای و اساطیری شاهنامه است، بخش میانی که شامل حوزه حماسی است و بخش تاریخی تقسیم می‌شود.»


دکتر فرهاد طهماسبی با بیان اینکه شاهنامه نزدیک به 60 هزار بیت دارد، افزود: «بخش اسطوره‌ای شاهنامه بیشتر به رویارویی اقوام مهاجر آریایی با ساکنان فلات ایران که در شاهنامه از آنها با عنوان «دیو» یاد می‌شود، پرداخته است. ساکنان فلات قاره ایران که در شاهنامه به دیو تشبیه شده‌اند در اصل انسان‌هایی دارای فرهنگ و تمدن بوده‌اند که به تدریج جای خود را به مهاجران آریایی دادند.»


وی با بیان اینکه پس از بخش اسطوره‌ای، بخش حماسی قرار دارد، افزود: «این بخش پس از پادشاهی فریدون و تقسیم سیطره فرمانروای وی بین سه فرزندش، با قتل ایرج از سوی برادران خود از سر حسدورزی و در نتیجه شکل‌گیری رویارویی ایران و توران آغاز می‌شود. در بخش تاریخی هم الگوهای دیرین حماسی و اسطوره‌ای رو به زوال می‌رود و تا سقوط ساسانیان ادامه دارد.»


طهماسبی: «داد» از فرد آغاز می‌شود و اگر افراد دادگر باشند، داد در جامعه گسترش پیدا کرده و در نتیجه حکومت‌گران نیز باید دادگر باشند

این استاد ادبیات و فارسی با بیان اینکه گفتمان قالب شاهنامه جهان‌نگری به معنای نگاه انسان به جهان و هستی و زمینه‌های مختلف آن است، اظهار کرد: «جهان نگری در شاهنامه تقابل خرد و بی خردی است. خردمندی که در شاهنامه به آن پرداخته شده است، شامل بخش‌های مختلفی است و اولین مساله‌ای که از خردمندی حاصل می‌شود «داد» است که از مفاهیم گسترده شاهنامه به شمار می‌رود.»


طهماسبی افزود: «داد» از فرد آغاز می‌شود و اگر افراد دادگر باشند، داد در جامعه گسترش پیدا کرده و در نتیجه حکومت‌گران نیز باید دادگر باشند.»


وی ادامه داد: «دومین فرآیند خردمندی «دهش» به معنای بخشندگی و ایثار است که علاوه بر مقوله‌های دنیوی و مادی در معرفت، دانش، آگاهی و جنبه‌های مثبت دیگر نمود دارد. نتیجه بعدی خردمندی «خرسندی» است، خردمند، خرسند است و کسی است که وظایف خود را به درستی انجام داده، قانع است و به حق و حقوق خود می رسد.»


استاد ادبیات و زبان فارسی با بیان اینکه «راستی» فرآیند دیگر خردمندی است، گفت: «اگر خردمندی، داد، دهش و خرسندی ایجاد شود، «راستی» پدید خواهد آمد و انسان‌ها رو به دروغ و دروغ گویی نخواهند آورد.»


وی ادامه داد: «پس از همه فرایندهای حاصل از خردمندی، پیمانداری و نشکستن پیمان حاصل می شود. نتیجه حاصل از همه فرایندهای خردمندی آزادگی در جامعه است. آزاده کسی است که حقوق دیگران را زیر پای نمی‌گذارد و علاوه بر اینکه وظایف خود را بجا می‌آورد، اجازه نمی‌دهد که حقوقش را پایمال کنند.»


به گفته طهماسبیف بر اساس شاهنامه در مقابل خردمندی، نابخردی قرار دارد که آز، غرور، ناخرسندی، دروغ، پیمان شکنی را در خود دارد.


به گزارش آنا، در این مراسم برخی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به ارائه اشعار خود پرداختند و از سوی شاعر علیرضا آذر، صابر قدیمی و دکتر طهماسبی مورد نقد و نظر قرار گرفت. علیرضا آذر و صابر قدیمی از شاعران مطرح کشور در این شب شعر، شعرخوانی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته