پیشتازی چین در قانونگذاری هوش مصنوعی/ وابستگی به فناوری غربی کاهش مییابد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، چین با نزدیک به ۸۰ مدل هوش مصنوعی از شرکتهایی مانند «بایدو» و «علیبابا» و استارتاپهایی که در طول شش ماه گذشته حدود ۱۴ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده اند، به موج جهانی تولید هوش مصنوعی پیوسته است.
در چین برخلاف غرب، که «اپن ایآی» (OpenAI's) و «چت جیپیتی» (ChatGPT) بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر ماهانه جذب کرده و ورودیهای آن بهطور مداوم محصول خود را اصلاح و بهبود میکند، هیچ چت بات هوش مصنوعی چینی در دسترس عموم قرار نگرفته است.
در این گزارش با واقعیت جدید در بخش فناوری چین و سختگیریهای قانونی پکن که هفته گذشته با جریمههای هنگفت به اوج خود رسید، میپردازیم.
صنعت بلاک چین که پیشازاین بهصورت آزاد اداره میشد اکنون تا حد زیادی خود را با شرایط چین وفق داده است. قوانین جدید شرکتهای چینی باید با دامنهای از بررسی الگوریتم تا پذیرش بررسیهای امنیتی دادههایی که میخواهند صادر کنند، مطابقت داشته باشند.
قانون گذاران چینی هفته گذشته اعلام کردند که بسیاری از مشکلات شرکتهای پلتفرمی این کشور اصلاحشده و این اقدامات نشانهای از پایان یافتن این سختگیریها محسوب میشود.
«هنری گائو» استاد حقوق در دانشگاه مدیریت سنگاپور گفت: انتظار میرود محیط نظارتی شدید، که در حال حاضر سختتر از کشورهای دیگر در بسیاری از حوزهها است، ادامه نیابد. در سالهای اخیر موارد زیادی وجود داشتهاند که من آنها را مقررات پیشگیرانه در چین مینامم، آنها قطعاً نوآوری را سرکوب میکنند و توانایی شرکتهای چینی برای رسیدن به آن را کاهش میدهند. مدیران این صنعت میگویند که این چالشها بهویژه در هوش مصنوعی مولد بسیار حاد هستند؛ چراکه علاقه جهانی به این فناوری افزایش مییابد و شرکتهای چینی برای رسیدن به همتایان آمریکایی خود رقابت میکنند.
«جیالونگ شی»، رئیس تحقیقات سهام اینترنت چین میگوید: ازآنجاکه چارچوب نظارتی رسمی ایجاد نشده است، بسیاری از شرکتهای اینترنتی چینی نمیتوانند آزمایشهای گستردهای روی محصولات هوش مصنوعی تولیدی خود انجام دهند، زیرا درحالتوسعه هستند.
از طرفی داشتن کاربران بیشتر به «چت جیپیتی» کمک میکند تا مدل خود را اصلاح کند و الگوهای زبانی مانند «آرگو» و اصطلاحات را بهتر در نظر بگیرند، خطاها را تشخیص دهد، به سناریوهای غیرمعمول پاسخ دهد و تعصبات فرهنگی را در پاسخها کاهش دهد.
مارک ناتکین، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی مشاوره ماربریج گفت: انگیزه کلیدی در پشت بی میلی چین به انتشار چت باتهای هوش مصنوعی این است که پکن نگران چت باتهای سانسور نشده است که ممکن است بر دیدگاههای اجتماعی در جهتهای مخرب تاثیر بگذارد.
چین در ماه آوریل مجموعهای از پیشنویس اقدامات برای خدمات هوش مصنوعی مولد را مطرح کرد که بر اساس آن شرکتها باید پیش از عرضه محصولات خود، ارزیابیهای امنیتی را به مقامات ارائه دهند.
تحلیلگران برخی از این قوانین را بسیار عجیبوغریب خواندهاند، مانند الزام ارائهدهندگان خدمات هوش مصنوعی به تائید صحت و دقت آنچه مدلهای هوش مصنوعی تولید میکنند.
انتظار میرود این اقدامات تا پایان سال جاری نهایی و اجرایی شود. دولت چین نیز در حال آمادهسازی قانون اختصاصی هوش مصنوعی است، اما جزئیات آن را ارائه نکرده است.
البته باید به این نکته اشاره کرد که چین بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند در دنیا شناخته میشود.
پیشرفت هوش مصنوعی چین به قانونگذاری جدید بخش فناوری این کشور اشاره میکند برای اطمینان باید گفت که چین از منحنی قانونگذاری جلوتر است؛ چراکه در سطح جهانی با ایجاد نگهبان روی فناوری بسیار محبوب، سنجش ایمنی و کپیرایت در حال ایجاد محیطی مساعد برای نوآوری است.
اما هیترم هوانگ، یکی از مؤسسان شرکت فناوری مستقر در هنگکنگ، گفت: این موضوع شرکتهای چینی را در معرض خطر قرار داده است، چراکه محصولات آمریکایی مانند گوگل برد و مایکروسافت بینگ مستقیماً به بازار رفتهاند.
کاهش وابستگی چین به فناوری غربی
بسیاری از شرکتهای فناوری چینی فعلاً روی یافتن اپلیکیشنهایی برای مصارف صنعتی تمرکز کردهاند؛ مسیری که به گفته تحلیلگران با اولویتهای پکن و هدف اصلی چارچوب نظارتی جدید همخوانی دارد.
شی جین پینگ، رئیسجمهور چین تأکید کرده است که میخواهد انرژی بیشتری را به سمت فناوریهای "سخت" مانند نیمهرساناها و کاربردهای صنعتی هوش مصنوعی و پیشرفتهایی که میتواند به چین در کاهش وابستگی به فناوری غربی کمک کند، سوق دهد.
هوآوی تکنولوژی هفته گذشته اعلام کرد که مدل پانگو ایآی (Pangu AI) این شرکت بیشتر، برای کاربردهایی مانند بازرسیهای ایمنی برای قطارهای باری و پیشبینی آبوهوا به مشتریان سازمانی خدمترسانی خواهد کرد.
بایدو هفته گذشته گفت که بیش از ۱۵۰ هزار شرکت از زمان راه اندازی آن در ماه مارس، برای آزمایش درخواست دادهاند و بیش از ۳۰۰ شرکت آن را درزمینهٔهایی مانند بهبود کارایی اداری، خدمات مشتریان و بازاریابی آزمایش کرده اند.
انتهای پیام/