دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های جهاد دانشگاهی عنوان کرد؛

آمادگی ایجاد رصدخانه جذب و پایش نخبگان در جهاد دانشگاهی

آمادگی ایجاد رصدخانه جذب و پایش نخبگان در جهاد دانشگاهی
سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های جهاد دانشگاهی گفت: امکان ایجاد فرآیند رصدخانه جذب و پایش نخبگان در نهاد‌های واسطی همانند جهاد دانشگاهی وجود دارد.
کد خبر : 857650

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، کاوه لطفی‌کیا سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی با بیان اینکه تاکنون جهاد دانشگاهی همانند یک مرکز رشد عمل کرده، گفت: پس از ۴۳ سال، اکنون بسیاری از نیرو‌هایی که به این طریق وارد این نهاد شده‌اند، جزء نیرو‌های کارآمد و موفق در سایر دستگاه‌ها هستند.

وی افزود: این امکان وجود دارد که در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و بنیاد نخبگان، این افراد با همکاری جهاد دانشگاهی شناسایی شوند و در این مجموعه پرورش‌یافته و در ادامه جذب مراکز علمی - تحقیقاتی بخش خصوصی و دولتی شوند. به نظر می‌رسد این امکان وجود داشته باشد که فرآیند رصدخانه جذب و پایش نخبگان در نهاد‌های واسطی همانند جهاد دانشگاهی ایجاد شود.

تدوین شناسنامه مشاغل در جهاد دانشگاهی

سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی اظهار کرد: حدود ۱۴ سال از آخرین بازطراحی ساختار کلان مجموعه جهاد دانشگاهی می‌گذرد و پس‌ از آن چندین معاونت بازطراحی داخلی فعالیت خود را داشتند؛ اما در همه این سال‌ها ما با یک فقدانی با عنوان شناسنامه مشاغل در جهاد دانشگاهی مواجه هستیم و برای یک شغل، شناسنامه نداریم. 

لطفی‌کیا با اشاره به اینکه این موضوع با شرح وظیفه تفاوت دارد، عنوان کرد: باید مشخص شود فردی که قرار است در یک شغل فعالیت کند چه‌کاری باید انجام دهد؟ چه فرایند‌هایی با این شغل در ارتباط هستند؟ ورودی و خروجی شغل چیست؟ آدمی که قرار است روی این صندلی بنشیند باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ چه ویژگی‌های عملکردی را ما از این شخص انتظار داریم؟

وی ادامه داد: مادامی‌که ما تجزیه‌وتحلیل از مشاغل نداشته باشیم، نمی‌توانیم شناسنامه شغل را در مجموعه جهاد دانشگاهی ایجاد کنیم که این هم یکی از پروژه‌های فوق‌العاده‌ای است که در جهاد دانشگاهی کلید خورده، توسط یک تیم خبره سازمانی در خارج از این مجموعه به‌عنوان مشاور، فاز یک آن از مجموعه پشتیبانی و مدیریت منابع شروع شد و زمانی که فاز یک با موفقیت به اتمام برسد. برای سایر حوزه‌های دفتر مرکزی ادامه پیدا می‌کند.

سرپرست اداره کل دفتر بودجه، تشکیلات و روش‌های جهاد دانشگاهی در زمینه ایجاد ساختار و تشکیلات جدید در این نهاد گفت: بر اساس اعلام سازمان اداری استخدامی باید همه اطلاعات کارکنان و ساختار جهاد دانشگاهی در سامانه‌های مرتبط به این سازمان ثبت شود؛ اما مجموعه جهاد دانشگاهی تقریباً تا یک سال و نیم پیش اطلاعات خود را وارد این سامانه‌ها نکرده بود؛ بنابراین در حوزه ساختار هر تقاضایی که واحد‌ها ارسال می‌کردند، بررسی می‌شد، حوزه تخصصی نظر می‌داد و می‌توانستیم با ایجاد، حذف و یا ادغام یک تشکیلات، به‌صورت داخلی تصمیم‌گیری کنیم.

لطفی‌کیا اضافه کرد: اکنون‌ که وضعیت موجود ساختار‌های جهاد دانشگاهی تحویل سازمان اداری استخدامی شده، ایجاد هر نوع ساختار جدید هم ممنوع بوده و شورای گسترش و تشکیلات جهاد دانشگاهی در حوزه‌های تخصصی به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند ساختار جدیدی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: با این‌وجود یک توافق اولیه را با سازمان اداری استخدامی انجام دادیم تا در ساختار‌های موجود بازنگری انجام شود؛ زیرا این ساختار‌ها به اقتضائات سال‌های متوالی گذشته شکل‌گرفته و اگر به اقتضای زمان فعلی نیاز به این باشد یک ساختار یا عنوان یک مرکز یا گروه تغییر کند، بتوانیم روی عناوین مراکز و گروه‌هایی که داریم تغییراتی را داشته باشیم؛ اما نمی‌توانیم به کمیت دست بزنیم، روی کیفیت می‌توانیم به‌صورت خیلی محدود با توجیهات لازم تغییراتی را انجام دهیم. این هم یکی از محدودیت‌های شدیدی است که محیط به ما تحمیل می‌کند و باید عملاً خودمان با این محدودیت‌ها وفق دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته