«تردز» رکورد «چت جیپیتی» را شکست!
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت متا روز دوشنبه اعلام کرد که «تردز» (Threads) در عرض پنج روز پس از راهاندازی، از ۱۰۰ میلیون ثبتنام عبور کرد و «چت جیپیتی» (ChatGPT) دیگر بهعنوان سریعترین پلتفرم آنلاین در حال رشد نیست.
تردز از زمان راهاندازی خود رکوردهایی را برای رشد کاربران و پیوستن افراد مشهور، سیاستمداران و سایر خبرسازان ثبت کرده است. زاکربرگ در پستی در این برنامه گفته است که «ما حتی تبلیغات زیادی در این زمینه انجام ندادهایم.»
سرعت رسیدن تردز به ۱۰۰ میلیون کاربر بسیار سریعتر از چت جیپیتی متعلق به «اوپنایآی» (OpenAI) بود که در حدود دو ماه پس از راهاندازی خود به سریعترین برنامه مصرف کننده در تاریخ تبدیل شد.
طبق آخرین افشای عمومی این شرکت قبل از تصاحب ماسک، توییتر تا جولای سال گذشته نزدیک به ۲۴۰ میلیون کاربر فعال داشته است، اگرچه دادههای این شرکت پس از تصاحب ماسک کاهش یافته است.
در روزهای پس از راهاندازی تردز، ترافیک وب توییتر نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش یافته که در ژوئن سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته بود.
«متیو پرینس»، مدیر عامل شرکت زیرساخت اینترنتی «کلود فلار» (Cloudflare) با انتشار نموداری گفته است که «ترافیک توییتر در حال کاهش است.» توییتر بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در مورد دادهها پاسخ نداد.
ماسک به ورود تردز با تمسخر و تهدید به شکایت از متا مدعی شده که «این غول رسانه اجتماعی از اسرار تجاری و سایر اطلاعات محرمانه خود برای ساخت این برنامه استفاده کرده است.»
کارشناسان حقوقی معتقد هستند که «اثبات این ادعا ممکن است سخت باشد. تردز شباهت زیادی به توییتر دارد، همانطور که بسیاری از سایتهای رسانه اجتماعی دیگری در ماههای اخیر بهخاطر مدیریت ماسک ظاهر شدهاند.»
تردز به پستهایی با حداکثر ۵۰۰ کاراکتر اجازه انتشار میدهد و از پیوندها، عکسها و ویدیوهای حداکثر ۵ دقیقه پشتیبانی میکند. این برنامه هنوز عملکرد پیامرسانی مستقیمی ندارد و فاقد نسخه دسکتاپ است که کاربران خاصی مانند سازمانهای تجاری به آن تکیه میکنند. همچنین در حال حاضر فاقد هشتگها و عملکردهای جستجوی کلمات کلیدی است که هم جذابیت آن را برای تبلیغکنندگان محدود میکند و هم کاربرد آن را به عنوان مکانی برای دنبال کردن رویدادهای بیدرنگ مانند آنچه کاربران در توییتر انجام میدهند، محدود میکند.
با این حال؛ تحلیلگران معتقدند که آشفتگی در توییتر از جمله محدودیتهایی که اخیراً در تعداد توییت کاربران میتواند به تردز در جذب کاربران و تبلیغکنندگان کمک کند.
در حال حاضر، هیچ تبلیغی برای تردز وجود ندارد و زاکربرگ اعلام کرده که که این شرکت تنها زمانی به فکر درآمدزایی خواهد بود که مسیر روشنی برای یک میلیارد کاربر وجود داشته باشد.
«آدام موسری»، رئیس اینستاگرام هفته گذشته گفته است که «متا در تلاش برای جایگزینی توییتر نیست و هدف آن تمرکز بر موضوعاتی همچون ورزش، موسیقی، مد و طراحی است. سیاست و اخبار به ناچار در تردز نمایش داده میشوند.»
انتهای پیام/