توسط متخصصان یک شرکت دانشبنیان؛
بریتانیا برای اطمینان از سواد هوش مصنوعی دانشجویان اصول راهنما تدوین کرد
دانشگاههای بریتانیا برای اطمینان از سواد هوش مصنوعی دانشجویان و کارکنان یک راهنما تدوین کردهاند تا روشهای تدریس و ارزیابی را برای مقابله با روند رو به رشد این فناوری داشته باشند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از گاردین، دانشگاههای بریتانیا اصول راهنمایی برای اطمینان از سواد هوش مصنوعی دانشجویان و کارکنان تدوین کردهاند تا روشهای تدریس و ارزیابی را برای مقابله با روند رو به رشد هوش مصنوعی مولد داشته باشند.
معاونان آموزشی ۲۴ دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این آییننامه ثبتنام کردهاند. آنها میگویند این کار به دانشگاهها کمک میکند تا روی فرصتهای هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند و همزمان از دقت و یکپارچگی آکادمیک در آموزش عالی محافظت کنند.
در حالی که زمانی صحبت از ممنوعیت استفاده از نرمافزارهایی مانند «چت جیپیتی» (ChatGPT) در آموزش و پرورش برای جلوگیری از تقلب بود، این اصول راهنما میگوید که باید به دانشآموزان آموزش داده شود تا از هوش مصنوعی به طور مناسب در مطالعات خود استفاده کنند، در حالی که آنها را از خطرات سرقت ادبی، تعصب و عدم دقت در هوش مصنوعی مولد آگاه کند.
کارکنان هم باید آموزش ببینند و برای کمک به دانشآموزان مجهز شوند. بسیاری از آنها در حال حاضر از چت جیپیتی در ماموریتهای خود استفاده میکنند. روشهای جدید ارزیابی دانشآموزان احتمالا برای کاهش خطر تقلب پیدا میشود. البته دانشگاهیان در مقالهای که توسط چتبات نوشته شده است، استدلال میکنند که هوش مصنوعی تشخیص سرقت ادبی را سختتر میکند.
این اصول که با همکاری متخصصان هوش مصنوعی و آموزش و پرورش توسعه یافتهاند، اولین گام در دوره چالش برانگیز تغییر در آموزش عالی به شمار میروند چرا که جهان به طور فزایندهای توسط هوش مصنوعی دگرگون میشود.
پنج اصل این راهنما بیان میکند که دانشگاهها هم از دانشجویان و هم از کارکنان برای باسواد شدن در زمینه هوش مصنوعی حمایت خواهند کرد. کارکنان باید برای کمک به دانشجویان برای استفاده مناسب از ابزارهای هوش مصنوعی مولد مجهز شوند. بخش آموزش و ارزیابی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی به آن تطبیق خواهد داد. دانشگاهها تضمین خواهند کرد که یکپارچگی آکادمیک حفظ شود و بهترین عملکرد را با تکامل فناوری به اشتراک بگذارند.
به گفته «تیم بردشاو»، مدیر اجرایی گروه راسل «فرصت تحولآفرین فراهم شده توسط هوش مصنوعی بسیار زیاد است و دانشگاههای ما مصمم به درک آن هستند. این بیانیه کمک میکند تا با تعهد لازم به گونهای که به نفع دانشجویان و کارکنان باشد، به سمت توسعه بیشتر هوش مصنوعی برویم.»
«اندرو براس»، رئیس دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه منچستر معتقد است که «میدانیم که دانشجویان در حال حاضر از این فناوری استفاده میکنند، بنابراین شما به عنوان مربی این است که چگونه آنها را برای این کار آماده میکنید. همچنین چگونه میتوانند با هوش مصنوعی مولد به طور حسی تعامل کنند؟»
به گفته وی «از دیدگاه ما، واضح است که این امر را نمیتوان از بالا به پایین تحمیل کرد، بلکه باید با همکاری نزدیک با دانشجویان، راهنماییهای لازم را ایجاد کنیم. برای مثال اگر محدودیتهایی وجود داشته باشد، بسیار مهم است که به وضوح برای دانشآموزان توضیح داده شود که چرا این محدودیتها وجود دارد.»
«مایکل گروو»، معاون سیاست گذاری و استانداردهای آموزشی در دانشگاه بیرمنگام گفته است که «افزایش سریع هوش مصنوعی مولد به این معنی خواهد بود که ما باید به طور مداوم شیوهای ارزیابی خود را بررسی و بهروز کنیم، اما باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنیم نه یک تهدید. ما فرصتی برای تجدید نظر در ارزیابی و چگونگی استفاده از آن برای افزایش یادگیری دانشآموزان داریم.»
لازم به ذکر است؛ «گیلیان کیگان»، وزیر آموزش و پرورش، ماه گذشته درخواستی را برای موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش و پرورش مطرح کرد که خواستار دیدگاههایی در مورد خطرات، ملاحظات اخلاقی و آموزش کارکنان آموزش و پرورش شد.
معاونان آموزشی ۲۴ دانشگاه جامع علمی و کاربردی در این آییننامه ثبتنام کردهاند. آنها میگویند این کار به دانشگاهها کمک میکند تا روی فرصتهای هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنند و همزمان از دقت و یکپارچگی آکادمیک در آموزش عالی محافظت کنند.
در حالی که زمانی صحبت از ممنوعیت استفاده از نرمافزارهایی مانند «چت جیپیتی» (ChatGPT) در آموزش و پرورش برای جلوگیری از تقلب بود، این اصول راهنما میگوید که باید به دانشآموزان آموزش داده شود تا از هوش مصنوعی به طور مناسب در مطالعات خود استفاده کنند، در حالی که آنها را از خطرات سرقت ادبی، تعصب و عدم دقت در هوش مصنوعی مولد آگاه کند.
کارکنان هم باید آموزش ببینند و برای کمک به دانشآموزان مجهز شوند. بسیاری از آنها در حال حاضر از چت جیپیتی در ماموریتهای خود استفاده میکنند. روشهای جدید ارزیابی دانشآموزان احتمالا برای کاهش خطر تقلب پیدا میشود. البته دانشگاهیان در مقالهای که توسط چتبات نوشته شده است، استدلال میکنند که هوش مصنوعی تشخیص سرقت ادبی را سختتر میکند.
این اصول که با همکاری متخصصان هوش مصنوعی و آموزش و پرورش توسعه یافتهاند، اولین گام در دوره چالش برانگیز تغییر در آموزش عالی به شمار میروند چرا که جهان به طور فزایندهای توسط هوش مصنوعی دگرگون میشود.
پنج اصل این راهنما بیان میکند که دانشگاهها هم از دانشجویان و هم از کارکنان برای باسواد شدن در زمینه هوش مصنوعی حمایت خواهند کرد. کارکنان باید برای کمک به دانشجویان برای استفاده مناسب از ابزارهای هوش مصنوعی مولد مجهز شوند. بخش آموزش و ارزیابی برای استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی به آن تطبیق خواهد داد. دانشگاهها تضمین خواهند کرد که یکپارچگی آکادمیک حفظ شود و بهترین عملکرد را با تکامل فناوری به اشتراک بگذارند.
به گفته «تیم بردشاو»، مدیر اجرایی گروه راسل «فرصت تحولآفرین فراهم شده توسط هوش مصنوعی بسیار زیاد است و دانشگاههای ما مصمم به درک آن هستند. این بیانیه کمک میکند تا با تعهد لازم به گونهای که به نفع دانشجویان و کارکنان باشد، به سمت توسعه بیشتر هوش مصنوعی برویم.»
«اندرو براس»، رئیس دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه منچستر معتقد است که «میدانیم که دانشجویان در حال حاضر از این فناوری استفاده میکنند، بنابراین شما به عنوان مربی این است که چگونه آنها را برای این کار آماده میکنید. همچنین چگونه میتوانند با هوش مصنوعی مولد به طور حسی تعامل کنند؟»
به گفته وی «از دیدگاه ما، واضح است که این امر را نمیتوان از بالا به پایین تحمیل کرد، بلکه باید با همکاری نزدیک با دانشجویان، راهنماییهای لازم را ایجاد کنیم. برای مثال اگر محدودیتهایی وجود داشته باشد، بسیار مهم است که به وضوح برای دانشآموزان توضیح داده شود که چرا این محدودیتها وجود دارد.»
«مایکل گروو»، معاون سیاست گذاری و استانداردهای آموزشی در دانشگاه بیرمنگام گفته است که «افزایش سریع هوش مصنوعی مولد به این معنی خواهد بود که ما باید به طور مداوم شیوهای ارزیابی خود را بررسی و بهروز کنیم، اما باید به این موضوع به عنوان یک فرصت نگاه کنیم نه یک تهدید. ما فرصتی برای تجدید نظر در ارزیابی و چگونگی استفاده از آن برای افزایش یادگیری دانشآموزان داریم.»
لازم به ذکر است؛ «گیلیان کیگان»، وزیر آموزش و پرورش، ماه گذشته درخواستی را برای موارد استفاده از هوش مصنوعی مولد در آموزش و پرورش مطرح کرد که خواستار دیدگاههایی در مورد خطرات، ملاحظات اخلاقی و آموزش کارکنان آموزش و پرورش شد.
انتهای پیام/