نگاهی گذرا به سیر تحول الکامپ ۳۳ ساله
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر شما هم جزو افرادی هستید که اخبار دستاوردهای حوزه فناوری را پیگیری میکنند، حتماً نام الکامپ به گوشتان خورده است؛ رویدادی که تقریباً هر ساله با حضور شرکتهای داخلی و خارجی زیادی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود. پیشینه این نمایشگاه به سال ۱۳۶۹ بازمیگردد؛ جایی که نیاز به تاسیس یک مکان واحد برای گردهمایی شرکتهای تولید کننده در عرصههای الکترونیک، کامپیوتر و ارتباطات احساس شد.
الکامپ تا یک دهه توسط شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد و پس از آن پای بخش خصوصی هم به مشارکت در برگزاری آن باز شد. در سالهای اخیر نیز سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی نیز به جمع متولیان برگزاری این نمایشگاه پیوستند.
این نمایشگاه در آغاز فعالیت خود طیف وسیعی از محصولات حوزه الکترونیک، برق، کامپیوتر و ارتباطات را جای میداد، اما در سالهای بعد رویکرد تخصصیتری به خود گرفت، شاخههای برق و مخابرات از آن جدا شد و به سمت معرفی محصولات فناورانهمحور حرکت کرد.
نمایشگاه الکامپ که از نظر وسعت و میزان مخاطب در کشور جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده، در طول سالهای فعالیت خود، دوران پر فراز و نشیبی را طی کرده است؛ از حضور ۸۰ غرفهدار خارجی در دهه هشتاد تا تحریم برخی شرکتهای داخلی در دهه نود. اما آن چیزی که حائز اهمیت است روند رو به رشد این رویداد و افزایش شرکتهای فناور داخلی است که جدیدترین محصولات خود را طی این رویداد به نمایش میگذارند. شرکتهای دانش بنیان داخلی هر ساله با بومیسازی محصولات فناورانه و تولید محصولاتی که در دنیا مشابهی ندارد، به بهبود جایگاه علمی و اقتصادی کشور کمک شایانی میکنند.
رویدادهای جانبی نمایشگاه الکامپ
از جمله بخشهای نوظهوری که طی سالهای اخیر به این نمایشگاه اضافه شد تینو استارز، بخش بازیهای رایانهای، الکام استیج و بخش شرکتهای استارآپی یا کسب و کارهای نوپاست. در تینواستارز از دانشآموزان و گروههای دارای ایدههای نو و خلاقانه حمایت میشود. آنها با یکدیگر به رقابت میپردازند و پس از داوری، از صاحبان ایدههای برتر با جوایزی تقدیر میشود. بخش بازیهای رایانهای با حضور پررنگ شرکتهای بازی سازی داخلی به یکی از غرفههای مورد علاقه کودکان و نوجوانان تبدیل شده است.
الکام استیج محلی برای گفتمان در حوزههای اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیک و هوشمندسازی شهرهاست که بزرگان عرصه ICT در آن به انتقال تجربیات خود میپردازند. کسب و کارهای نوپا نیز با هدف جذب سرمایهگذار، ایدهها و محصولات خود را در الکامپ به نمایش میگذارند تا کار خود را گسترش دهند.
در نمایشگاه امسال چه گذشت؟
اکنون در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ که پس از چهار سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شده، حدود ۴۸۰ شرکت داخلی در این نمایشگاه حاضر شدهاند که ۱۵۰ شرکت دانشبنیان در میان آنهاست.
از آنجا که این نمایشگاه به دلایلی از جمله کرونا با وقفه طولانی برگزار شده است محدودتر از سالهای گذشته بوده که البته علاوه بر کرونا دلایل دیگری از جمله عدم توان کافی شرکتها، حذف برخی از استارتاپها و در عین حال بزرگتر شدن برخی دیگر مزید بر علت بودهاند. نوتاسیس بودن برخی دیگر از شرکتها نیز از دلایل عدم حضور تعدادی دیگر از شرکتهای استارتاپی است که حضورشان در این دوره زودهنگام بوده و از این جهت منتظر فرصتهای بعدی هستند.
در این دوره شرکتهایی نیز از کشورهای روسیه، قزاقستان و سوریه به دعوت رسمی برپاکنندگان نمایشگاه در این دوره حضور دارند. در کنار اینها نمایندگانی از نهادهای حکومتی متعددی از جمله سازمان فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی حضور داشته و مشغول ارائه خدمات به بازدیدکنندگان هستند.
بنا به گفته دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور، رویکرد الکامپ به سمت تولیدات دانش بنیان، ابزارهای ارتباطی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی تغییر گرایش پیدا کرده است.
دهقانی فیروزآبادی فناوری الکترونیک از جمله ریزتراشهها، سنسورها و حسگرها را جزئی از اقتصاد دیجیتال دانسته و معتقد است اگر به این محورهای فناوری که زاینده اقتصاد دیجیتال است توجه نکنیم، در آینده به مصرف کننده تبدیل خواهیم شد.
لزوم داشتن نگاه جهانی به نمایشگاه الکامپ
الکامپ ایران با مساحتی در حدود ۳۰ هزار متر مربع، یکی از نمایشگاههای فناورانه همچون سبیت آلمان، جیتکس امارات و کامپیوتکس چین تایپه محسوب میشود که به گفته کارشناسان با رفع نواقص و کمبودها، سرمایهگذاری بیشتر و جذب شرکتهای پیشرو در حوزه فناوری میتواند بیش از پیش در عرصه بینالمللی دیده شود.
انتهای پیام/