دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یافتن روشی برای ساده‌سازی آموزش به ربات‌ها توسط محققان

یافتن روشی برای ساده‌سازی آموزش به ربات‌ها توسط محققان
زیرمجموعه گوگل یک مدل هوش مصنوعی به نام «ربوکت» ابداع کرده که می‌تواند بدون دخالت انسان آموزش به ربات‌ها را ساده‌تر کند.
کد خبر : 854549

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ربات‌ها می‌توانند با دریافت آموزش بر اساس داده‌های دنیای واقعی، فعالیت‌های مختلفی را انجام دهند؛ اما اگر بتوان این مرحله را دور زد، ربات‌های مختلف با سرعت بیشتری می‌توان ساخت. در همین راستا شرکت «دیپ مایند» گوگل یک مدل هوش مصنوعی خود‌ارتقا دهنده به نام «ربوکت» ساخته که احتمالاً کلید ساخت ابزار‌هایی است که می‌توانند داده‌های آموزشی جدید را تولید کنند و به این ترتیب تکنیک‌هایشان بدون دخالت انسانی ارتقا می‌یابد.

محققان در بخشی از گزارش خود در این باره نوشته‌اند: «ربوکت بسیار سریع‌تر از مدل‌های دیگر می‌آموزد. همچنین این ابزار می‌تواند فعالیت‌های جدید را با کمتر از ۱۰۰ نمایش بیاموزد؛ زیرا از یک مخزن داده وسیع‌تر و متنوع‌تر استفاده می‌کند. قابلیت آن تحقیقات رباتیک را تسریع می‌کند و نیاز به آموز تحت نظارت انسان را کاهش می‌دهد. این گامی مهم در راستای ایجاد ربات‌هایی با مقاصد عمومی است».

محققان در ادامه توضیح می‌دهند: «مدل جدید بر اساس مدل چند مدل چند نمایی دیپ مایند به نام Gato ساخته شده که می‌تواند زبان، تصاویر و فعالیت‌ها را در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده و فیزیکی فراوری کند. محققان از ساختار Gato استفاده کردند که مربوط به یک مخزن داده آموزشی وسیع از تصاویر و فعالیت‌های متوالی بازو‌های رباتیک در حال انجام فعالیت‌های مختلف است. آنها در مرحله بعد ربو کت را در پنج مرحله آموزش دادند.

تنوع آموزشی به مدل هوش مصنوعی یاد داد تا پس از چند ساعت بازو‌های رباتیک مختلف را راهبری کرد. «ربوکت» به سرعت نیز این فرایند را آموخت. هرچه هوش مصنوعی فعالیت‌های بیشتری آموخت، فرایند آموزش آن ارتقا یافت. نسخه‌های اولیه «ربوکت» در انجام فعالیت‌های مشاهده نشده تا ۳۶ درصد موفقیت‌آمیز عمل کردند؛ اما موفقیت جدیدترین و پیشرفته‌ترین ربوکت که بر اساس فعالیت‌های متنوع‌تری آموزش دریافت کرد، در انجام همان فعالیت دو برابر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته