کوچک شدن مارکیتینگ دیجیتال بزرگترین چالش کسبوکارهای اینترنتی است
به گزارش گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، عطا خلیقی، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره فعالیتهای این کمیسیون گفت: با توجه به مشکلاتی که برای اینترنت رخ داده بود، اولویت اول ما تلاش برای حل مشکلات به وجود آمده در این زمینه بود. باید برای حفظ این حوزه تلاش خود را انجام میدادیم. به دلیل مشکلات اقتصادی که رخ داده بود و همچنین مشکلاتی که از طرف محدودیت اینترنت ایجاد شده بود، بسیاری از کسبوکارهای اینترنتی به شدت متزلزل شده بودند.
خلیقی ادامه داد: از یک طرف برای سرپا نگاه داشتن این کسب و کارها نیاز به تعامل با حاکمیت داشتیم و از سوی دیگر باید با کسبوکارهای این حوزه اتحادی شکل میدادیم تا با کمک به یکدیگر بتوانند در این شرایط خاص دوام بیشتری داشته باشند.
وی درباره اقدامات دیگر کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران، بیان کرد: ما مشکلات اصلی کسبوکارهای اینترنتی را در رایزنی با صاحبان این کسبوکارها شناسایی کرده و آنها را دستهبندی کردیم. کمیسیون این موارد را به کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت ارجاع داد. یکی از مشکلات عمده این کسبوکارها موارد مرتبط به مالیات بود. همچنین درخواست مستقل ارگانها برای دریافت دیتا، از دیگر مشکلات کسبوکارهای اینترنتی بود. برای موضوع مالیات تصمیمگیریهایی در کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت اتخاذ شد. برای مسئله دیتا هم لایحهای تهیه و برای تصویب آماده شده است تا از مشکلات این بخش هم کاسته شود.
به گفته خلیقی موضوع فریلنسرها و حمایت از پلتفرمهای داخلی از جمله مباحث مطرح شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال بوده است. وی توضیح داد: برای حمایت از پلتفرمهای داخلی به ویژه برای دورهای که محدودیتهای اینترنتی زیاد شد، در کارگروه بحثهای زیادی انجام و نتایج خوبی هم گرفته شد؛ اما متاسفانه با در نظر گرفتن برخی پارامترها و دستکاری آنها توسط خود دولت، کمکها تنها به چند پلتفرم همسو با دولت محدود شد. اصل پیشنهاد خوب بود، اما نتیجه مطلوبی نداشت.
**چالش اصلی حوزه تجارت الکترونیک
وی درباره مهمترین چالشهای حوزه تجارت الکترونیک، اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین چالش در بخش دیجیتال مارکتینگ است. کانالهای تبلیغات برای حوزه تجارت الکترونیک بسیار محدود شده است؛ کانالی مانند اینستاگرام که یکی از پرکاربردترین کانالهای تبلیغات بود، به شدت دچار محدودیت شده است. همچنین تمایل مردم برای استفاده از اینترنت کمتر شده است. به همین دلیل کانالهای دیجیتال خیلی کوچکتر شدهاند. اکنون یکی از بزرگترین چالشها کوچکتر شدن مارکیتینگ دیجیتال برای کسبوکارهای اینترنتی است. کمیسیون تاکنون توانسته است به حل برخی مشکلات کمک کند، اما مشکل اینترنت و فیلترینگ کانالهای بازاریابی مانند اینستاگرام، همچنان به قوت خود باقی است.
**تعامل با نهادهای حاکمیتی
خلیقی گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، سبد خرید مردم به تامین کالاهای اساسی محدود شده و خرید کالاهای دیجیتال در رتبههای بعدی آنها قرار گرفته است. اگر تا پیش از این استفاده از کالاهای دیجیتال زیاد بود، اکنون کاهش زیادی داشته است.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره تعامل کمیسیون با نهادهای حاکمیتی برای حل مشکلات موجود توضیح داد: در این زمینه تاکنون چند نامه خصوصی و سرگشاده خطاب به مسئولان حاکمیتی ذیربط در این حوزه اعم از قوای مقننه، مجریه و قضائیه ارسال شده است. همچنین نشستهایی با آنها داشتهایم. در این موارد همه مشکلات مطرح و توضیح داده شده است؛ اما متاسفانه تاکنون نتیجه خاصی به دست نیامده است.
وی درباره چشمانداز کسبوکارهای تجارت الکترونیک، عنوان کرد: ما به عنوان تجارت الکترونیک رابطه مستقیمی با اقتصاد مملکت داریم، بد و خوب شدن شرایط ما بستگی به وضعیت اقتصاد کشور دارد. درباره اینترنت یک تصمیمگیری انجام شده است و بر آن تاکید دارند. میگویند باید سرویسهای بومی راهاندازی شود. جهتگیری کلی آنها این است که تمام نیازهای دیجیتال در داخل مرزها رخ دهد. این موجب میشود در کل بازار تجارت الکترونیک تبدیل به یک بازار محلی شود. تا پیش از این میتوانستیم متصور شویم که میتوانیم خدمات بینالمللی ارائه دهیم، اما این ظرفیت از بین رفته و کل بازار به داخل مرزها محدود شده است.
خلیقی در همین ارتباط افزود: در صورتی که ما تا پیش از این در حال تجربه برای ساخت سرویسهای بسیار بهتر بودیم تا آنها را بینالمللی کنیم. حالا این فرصت از ما گرفته شده است. اکنون وضعیت به گونهای شده است که اگر دو رقیب در داخل کشور وجود داشته باشند، به دلیل این که اندازه بازار آنها به اندازه بازار ایران بوده و این سایز تغییر نمیکند، تنها کاری که برای کسب سهم بیشتر از بازار میتوانند انجام دهند، این است که مشتریان را از همدیگر بربایند. در حالی که باید وضعیت به گونهای باشد که بازار به طور مستمر در حال بزرگتر شدن باشد. در هیچ جای دنیا شما استارتآپی نمییابید که تنها برای کشور خودش راهاندازی شده باشد و هیچ جا چنین تعریفی وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که تجارت الکترونیک چه اندازه از بازار ایران را تشکیل داده است، گفت: اصلا نمیتوان برای جواب این پرسش آماری به دست آورد؛ چون تعریفهای مختلفی برای تجارت الکترونیک وجود دارد به همین دلیل نمیتوان آمار درستی در این زمینه ارائه داد.
انتهای پیام/