دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مشاهده رژه سیاره‌ها در آسمان ماه تاریک

مشاهده رژه سیاره‌ها در آسمان ماه تاریک
بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، امشب فاز جدید ماه رخ می‌دهد، در نتیجه می‌توان اجرام آسمانی کم‌نور مانند سیارات و ستاره‌ها را مشاهده کرد.
کد خبر : 853255

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، امشب از ماه تاریک و جدید ژوئن برای دیدن ۵ سیاره قابل مشاهده در آسمان استفاده می‌شود. براساس گزارش‌های بین‌المللی، فاز جدید ماه به طور رسمی در تاریخ ۱۸ ژوئن ساعت ۱۲:۳۸ (۰۴۳۸ GMT) رخ می‌دهد. ماه جدید اغلب به عنوان فاز نامرئی شناخته می‌شود؛ زیرا سمت نورانی ماه به سمت خورشید قرار می‌گیرد، در نتیجه در روی زمین برای ما قابل مشاهده نیست.

برای آسمان شناسان، این پدیده به این معنی است که ماه برای دیدن وجود ندارد، بسیاری از فرهنگ‌ها این مرحله از ماه را به عنوان یک شروع تازه و جدید می‌دانند، زیرا ماه جدید آغاز یک چرخه قمری جدید است.

ماه جدید اولین مرحله از چهار مرحله در هر ماه است، زیرا ماه ۲۹.۵ روز طول می‌کشد تا به دور زمین گردش کند. در فاز جدید، ماه در راستای خورشید قرار دارد و خورشید و زمین در دو طرف ماه قرار دارند. در نتیجه به نظر می‌رسد که ماه با آسمان تاریک شب ترکیب شده است.

تماشای اجرام آسمانی کم نور در آسمان شب با نامرئی شدن ماه

در حالی که امشب دیدن ماه ممکن نیست، می‌توان اجرام آسمانی کم نور مانند سیارات و ستاره‌ها را مشاهده کرد که در زمان‌های دیگر تحت الشعاع نور درخشان ماه قرار خواهند گرفت. در واقع، در این آخر هفته شاهد رژه سیارات خواهیم بود چرا که زحل، نپتون، مشتری، اورانوس و عطارد چند ساعت قبل از طلوع خورشید در ۱۸ ژوئن، درست بعد از ماه جدید، صف می‌کشند.

مشاهده برخی از این سیارات حتی با تلسکوپ هم دشوار است. تشخیص اورانوس حتی با آسمان تاریک و بدون ماه هم می‌تواند سخت باشد. در همین حال، عطارد درست قبل از طلوع خورشید در شرق طلوع می‌کند، به این معنی که نه تنها درخشش خورشید کار را دشوار خواهد کرد، بلکه نشانه گیری اپتیک در جهت طلوع خورشید نیز می‌تواند خطرناک باشد.

ماه نو یک‌شنبه آخرین فصل از فصل بهار است، زیرا تابستان به طور رسمی در نیمکره شمالی چند روز بعد با انقلاب (و طولانی‌ترین روز سال) در ۲۱ ژوئن آغاز می‌شود. از ماه در حالی که از تابش خیره کننده خورشید بیرون می‌آید.

برای آمادگی رصد ستارگان در تابستان امسال باید راهنمای بهترین تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی برای رصد اجرام آسمانی در آسمان شب را مطالعه کرد و برای عکاسان نجومی، بهترین دوربین‌ها و بهترین لنز‌ها برای عکاسی نجومی را به اشتراک گذاشته‌ایم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته