دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راه‌اندازی مرکز تخصصی جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

راه‌اندازی مرکز تخصصی جلبک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
مرکز تخصصی جلبک با بیش از ۲۰۰ سویه باکتری بومی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 853085

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز تخصصی جلبک با بیش از ۲۰۰ سویه باکتری بومی جمع‌آوری شده از نقاط مختلف ایران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این باره اظهار کرد: امروزه با شناسایی اهمیت جلبک‌ها در زندگی روزانه بشر، توسعه کیفی و ورود به بازار عرضه و تقاضای آن، بیش‌ازپیش مورد توجه قرار گرفته است. جلبک‌ها، در حقیقت گروه وسیع و متنوعی از موجودات زنده عموماً فتوسنتزکننده را تشکیل می‌دهند که ازنظر شکل، فیزیولوژی و زیستگاه طبیعی تفاوت‌های چشمگیری با یکدیگر دارند.

بهاره نوروزی با بیان اینکه از ریزجلبک‌ها می‌توان برای تولید گسترده‌ای از متابولیت‌ها مانند پروتئین، چربی، کربوهیدرات، کارتنوئید‌ها و یا ویتامین‌ها برای سلامت، تغذیه و مواد افزودنی، مواد آرایشی و برای تولید انرژی استفاده کرد، افزود: از این نوع جلبک‌ها به‌منظور افزایش ارزش غذایی مواد غذایی و خوراک دام با توجه به ترکیب شیمیایی آنها استفاده شده، نقش بسیار مهمی در پرورش آبزیان دارند و آنها را در لوازم‌آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند.

به گفته وی از انواع پلی ساکارید‌های استخراجی از ماکرو جلبک‌ها یا جلبک‌های دریایی که به سه گروه جلبک‌های قهوه‌ای، قرمز و سبز طبقه‌بندی می‌شوند، می‌توان در ساخت لوازم‌آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و دارویی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به پیگیری‌ها و حمایت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و همکاری دانشکده علوم و فناوری‌های همگرای این واحد دانشگاهی، مقرر شده تا مرکز تخصصی جلبک در واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی شود و به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه سویه‌ها با نام‌های اختصاصی در بانک ژن ثبت شده و دارای کد دسترسی هستند، تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با وجود توانمندی‌های علمی و پژوهشی و وجود آزمایشگاه‌های تخصصی، هم‌اکنون در زمینه‌های مختلف تولید، تاکسونامی، بهره‌برداری (تولید بیودیزل، مواد دارویی و آرایشی، مواد غذایی و غیره) و مطالعات اقتصادی و تجاری‌سازی در حال فعالیت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته