هدست واقعیت افزوده جدید اپل چه قابلیتهایی دارد؟
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، شرکت اپل روز دوشنبه ۱۵ خردادماه از یک هدست واقعیت افزوده گران قیمت با نام ویژن پرو «Vision Pro» رونمایی کرد که وارد بازاری تحت سلطه متا شده است.
این شرکت در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان خود، مجموعهای از محصولات و ویژگیهای جدید را معرفی کرد که از جمله آنها میتوان به مک بوک ایر ۱۵ اینچی، تراشه قدرتمندی به نام «M۲Ultra»، بهبودهایی در نرم افزار iOS و تغییراتی که از مدتها پیش انتظار آن میرفت، اشاره کرد.
قیمت «Vision Pro» از ۳۴۹۹ دلار شروع خواهد شد که سه برابر قیمت ارزانترین هدست در دسته دستگاههای واقعیت ترکیبی و مجازی است. این هدست در میان دستگاههایی در بازار آزمایش میشود که هنوز نتوانستهاند با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند و پس از سالها درگیری بین شرکتها بر سر مسائلی مانند حریم خصوصی کاربران و کنترل پلتفرمهای توسعه دهنده، آن را در رقابت مستقیم با متا، مالک فیسبوک قرار میدهد.
به گفته اپل این دستگاه از تراشه جدیدی به نام «R1» استفاده میکند که اطلاعات سنسورهای آن را در زمان کمتری پردازش خواهد کرد. اما این خبر نتوانست «وال استریت» که سهام اپل را پیش از عرضه به بالاترین رکورد رسانده بود، هیجان زده کند. این سهام در معاملات پس از بازار تا حد زیادی ثابت بود.
«دیوید رولف»، مدیر ارشد سرمایه گذاری شرکت Wedgewood Partners که از سال ۲۰۰۵ سهام اپل را در اختیار دارد، در این باره میگوید:هنوز بازار انبوهی برای این هدست وجود ندارد؛ اما از فناوریهای این محصول تمجید میشود. «Vision Pro» من را به یاد روزهای اولیه انقلاب کامپیوترهای شخصی میاندازد. سالها طول کشید تا کامپیوتر شخصی به یک محصول اصلی تبدیل شود.
**ویژگیهای هدست واقعیت افزوده جدید اپل
کاربران Vision Pro قادر هستند که محتوای داخل عینکها را با چشمان خود انتخاب کنند، انگشتان خود را به هم بچسبانند تا کلیک کنند و به آرامی حرکت کنند، در حالی که از یک دوربین سه بعدی و سیستم میکروفون برای ضبط ویدیو و تصاویر استفاده میکنند تا بعدا بتوانند آن را به صورت سه بعدی مشاهده کنند. این دستگاه در بارزترین تفاوت بصری خود با هدستهای متا، یک نمایشگر بیرونی نیز دارد که چشمهای کاربر را به افراد دنیای بیرون باز میکند.
زمانی که کاربر به طور کامل در دنیای مجازی غرق میشود، صفحه نمایش بیرونی تاریک میشود. زمانی که شخصی به کاربری نزدیک میشود که در حالت کاملا مجازی قرار دارد، هدست هم کاربر و هم فرد خارجی را به یکدیگر نشان خواهد داد که یک پیشرفت واقعیت افزوده نسبت به دستگاههای Metasence است که یک فید ویدیویی ابتداییتر از دنیای بیرون را نشان میدهد.
براساس گزارش موسسه تحقیقات بازار IDC، سرمایه گذاران میخواهند از همپوشانی بین دیدگاه اپل از بازار واقعیت مجازی و متا که در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد از بازار دستگاههای AR / VR را در اختیار دارد، آگاه شوند. در این میان؛ «مارک زاکربرگ»، مدیر اجرایی متا، چشم انداز خود را برای استفاده از هدستها برای ورود و خروج از متاورس، تشریح کرده است. «کارولینا میلانسی»، یکی از تحلیلگران Creative Strategies در این باره میگوید: «تفاوت اصلی برای من این است که زاکربرگ در تلاش است تا دنیایی مجازی بسازد تا ما در آن حضور داشته باشیم و به نظر من اپل میخواهد ما را همچنان در دنیای خود نگه دارد و فقط آن را تقویت کند.»
علاوه بر متا، گروه سونی (۶۷۵۸. تی) و پیکو متعلق به بایت دنس هر دو دستگاههای واقعیت مجازی تولید میکنند. IDC میگوید تمامی این شرکتها در سال گذشته در مجموع ۸.۸ میلیون هدست فروختهاند.
انتهای پیام/