دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1401 - 12:30
دانشمندان دریافتند؛

آشکار شدن عملکرد سیاه‌چاله‌ها با تشخیص امواج گرانشی

آشکار شدن عملکرد سیاه‌چاله‌ها با تشخیص امواج گرانشی
روش مدل سازی جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا عملکرد درونی سیاه‌چاله‌ها را بهتر درک کنند.
کد خبر : 833453

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، گروهی از محققان آمریکایی روشی را برای مدل سازی ادغام سیاهچاله‌های عظیم توسعه داده‌اند. روش بهبود یافته آن‌ها می‌تواند به روشن کردن ساختار ادغام سیاهچاله‌ها و نقش آن‌ها در جهان کمک کند. همچنین می‌تواند به آزمایش نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین کمک کند که ادغام کیهانی سیاه‌چاله‌ها را توصیف می‌کند. محققان این کار را با گنجاندن برهمکنش‌های غیرخطی در مدل‌ها انجام دادند.

به گفته «لاگوس»، یکی از نویسندگان مقاله «این یک گام بزرگ در آماده سازی ما برای مرحله بعدی تشخیص امواج گرانشی است که درک ما از گرانش و این پدیده‌های باورنکردنی را که در دوردست‌های کیهان رخ می‌دهند، عمیق‌تر می‌کند.»

امواج گرانشی اولین بار در سال ۲۰۱۵ توسط رصدخانه LIGO شناسایی شد، که پس از یک وقفه طولانی ناشی از همه گیری ویروس کرونا در ماه مارس به مطالعات خود ادامه می‌دهد. امواج گرانشی موج‌هایی در فضا-زمان هستند که در اثر رویداد‌های کیهانی بزرگ، مانند ادغام سیاه‌چاله‌ها، ایجاد می‌شوند. توصیف ادغام سیاه‌چاله‌ها اولین بار در نظریه نسبیت عام آلبرت انیشتین مطرح شد. اکنون، روش جدید می‌تواند به آزمایش اینکه آیا نظریه اصلی اینیشتین به درستی رفتار گرانش را در رویداد‌های شدید کیهانی مانند ادغام‌ها توصیف می‌کند یا خیر، کمک کند.

**امواج گرانشی چگونه عملکرد درونی سیاهچاله‌ها را آشکار می‌کنند؟

«لام هوی»، یکی از نویسندگان این مطالعه، از یک قیاس جعبه اسرارآمیز استفاده کرد تا توضیح دهد که چگونه امواج گرانشی می‌توانند به آشکار کردن آنچه در حین ادغام اتفاق می‌افتد، کمک کنند. به گفته وی «اگر جعبه‌ای به شما بدهم و از شما بپرسم که در آن چیست، کار طبیعی این است که آن را تکان دهید. ما در تلاشیم با گوش دادن به صدایی که هنگام تکان دادن آن منتشر می‌شود، حسی از محتوای درونی سیاهچاله را جمع آوری کنیم. با گوش دادن به هارمونیک‌هایی که این سیاهچاله منتشر می‌کند، می‌توانیم ساختار فضا-زمان سیاهچاله را ارزیابی کنیم.»

محققان بر این باورند که مدل جدید آن‌ها می‌تواند تا ۱۰ درصد نسبت به مدل‌های موجود بهبود یابد، به این معنی که به زودی می‌توانیم تصور بهتری از آنچه در رویداد‌های کیهانی اتفاق می‌افتد، داشته باشیم.

انتهای پیام/۱۱۰/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته