دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 09:42

عطارد به ملاقات خورشید می‌رود +‌ ویدئو

دوشنبه این هفته شاهد یکی از پدیده‌های نادر و چشمگیر سماوی در آسمان خواهیم بود. سیاره عطارد نمایشی از پدیده گذر را در مقابل خورشید انجام خواهد داد.
کد خبر : 83164

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، روز دوشنبه بیستم اردیبهشت، سیاره عطارد در طی اتفاقی بسیار نادر در حین عبور از مدارش با خورشید روبه‌رو خواهد شد. در نجوم به این پدیده «گذر» می‌گویند. این واقعه فرصت ارزشمندی است تا به تماشای صحنه دسته اول مکانیک آسمانی مخفی بنشینیم که بر منظومه شمسی ما حکمفرماست.


گذر در اصطلاح نجوم، هنگامی‌ است که جرم کوچک‌تری از مقابل قرص جرم بزرگ‌تری در آسمان، به طوری که چند رصدگر این پدیده را از نقاط مناسب بتوانند مشاهده کنند، گذر یا عبور (Transit) می‌کند. در این مورد برای نمونه گذر سیارات داخلی (عطارد و زهره) از روی زمین مقابل قرص خورشید دیده می‌شود. در اصطلاح دیگر نجومی، وقتی یک جرم سماوی به علت حرکت ظاهری کره آسمان از نصف‌النهار ناظر می‌گذرد، نیز گذر گفته می‌شود.


عطارد که اندازه‌اش کمتر از نصف زمین است، درونی‌ترین سیاره در منظومه شمسی محسوب می‌شود و در فاصله 57 میلیون و 924 هزار کیلومتری از خورشید در حال چرخش است.



تصویر خورشید که توسط رصدخانه سولار داینامیکز ناسا گرفته شده است


عطارد در مقایسه با سیاره ما در مدار کج‌تری قرار دارد که این امر دلیل اصلی نادر بودن پدیده گذر سیاره‌ای است. گذر سیاره‌ای عطارد 13 تا 14 بار در یک قرن و معمولا در ماه مه یا نوامبر روی می‌دهد. آخرین گذر عطارد در سال 2006 اتفاق افتاد و با در نظر گرفتن پدیده این هفته، درونی‌ترین سیاره منظومه شمسی ما تا سال 2019 در برابر خورشید قرار نخواهد گرفت.


شما می‌توانید با استفاده از یک تلسکوپ قدرتمند یا حتی یک دوربین دوچشمی که مجهز به یک فیلتر خورشیدی مناسب باشد، پدیده گذر عطارد را تماشا کنید. به یاد داشته باشید با چشم غیرمسلح به خورشید نگاه نکنید. احتمال می‌رود عطارد تنها قادر به بلاک کردن یک 25 هزارم نور خورشید باشد، بنابراین با چشم غیرمسلح چیزی نخواهید دید و احتمالا آسیب دائمی هم به شبکیه چشم خود وارد خواهید کرد.


این خورشیدگرفتگی از تمامی نواحی آمریکا، اروپا، آفریقا و بیشتر آسیا قابل رویت خواهد بود. گذر عطارد پدیده‌ زودگذر ماه گرفتگی مانندی نخواهد بود. این واقعه ساعت 7:12 صبح به وقت آمریکا آغاز خواهد شد و در نهایت ساعت 2:42 بعد از ظهر به پایان خواهد رسید. برای این سیاره کوچک تقریبا 7/5 طول خواهد کشید تا به زحمت راهش را در مقابل ستاره مجاور ما باز کند و سرانجام از آستانه دیگر قرص خورشید خارج شود.


اگر قادر به فراهم‌سازی یک تلسکوپ نبودید یا آسمان به قدر کافی روشن و شفاف نبود، می‌توانید برای تماشای این رقص باله سماوی به راحتی از وب‌سایت Slooh استفاده کنید. این سایت در حین گذر عطارد، با استفاده از ویدئوهای متحدانش از سراسر جهان این پدیده را به طور زنده و به همراه آنالیز و تفسیر از سوی متخصصان پخش خواهد کرد.


سه ماهواره، رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری و رصدخانه دینامیک خورشیدی به تصویربرداری این پدیده از مدار خواهند پرداخت. در حین گذر برای تماشای زنده مجموعه‌ای از تصاویر خیره کننده‌ای از این پدیده حتما به وبسایت ناسا سر بزنید.


در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه گذر عطارد از خورشید را تماشا کنید:






مترجم: هانا حیدری




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته