دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1398 - 12:50

آخرین خورشیدگرفتگی دهه 2010 میلادی در راه است

آخرین خورشیدگرفتگی دهه میلادی جاری پنجشنبه پنجم دی رخ می‌دهد و «حلقه‌ای از آتش» دور ماه ایجاد می‌کند.
کد خبر : 452587
solar-eclipse.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، براساس گزارش اسپیس دات کام آخرین خورشیدگرفتگی دهه 2010 میلادی 26 دسامبر مصادف با پنج دی 1398 رخ می‌دهد و مردمی که در نیم‌کره شرقی زمین زندگی می‌کنند، می‌توانند این پدیده را رؤیت کنند.


خورشیدگرفتگی پدیده‌ای طبیعی است و زمانی رخ می‌دهد که ماه مستقیماً در مقابل خورشید قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تنها لبه‌های خارجی خورشید قابل رؤیت است، این پدیده حلقه‌ای از آتش را دور ماه خاموش ایجاد می‌کند.


این رویداد آسمانی حدود ساعت 21:30 به وقت منطقه زمانی شرق رخ می‌دهد و حدود سه دقیقه و 40 ثانیه به طول می‌انجامد. گفتنی است رؤیت پدیده خورشیدگرفتگی با چشم غیرمسلح آسیب‌های جدی به بینایی فرد وارد می‌کند.


منطقه زمانی شرقی یک منطقه زمانی شامل ۱۷ ایالت در بخش شرقی سرزمین اصلی ایالات متحده آمریکا، بخش‌هایی از شرق کانادا، ایالت کینتانارو در مکزیک، پاناما در آمریکا مرکزی و جزایر کارائیب است. این منطقه زمانی پنج ساعت پیش از ساعت هماهنگ جهانی (ساعت گرینویچ - GMT) است.


این خورشیدگرفتگی در اندونزی، سنگاپور، سریلانکا، هند، عمان، شمال غربی استرالیا، شمال شرقی آفریقا، ترکیه و روسیه قابل رؤیت است. رصدخانه اسلوه در جزایر قناری رؤیت و پخش زنده اینترنتی این پدیده را از ساعت 22:00 به وقت منطقه زمانی شرقی روز 25 دسامبر مصادف با چهارشنبه چهارم دی آغاز می‌کند.


آخرین خورشیدگرفتگی دهه 2010 میلادی در کانال «Tharulowa» در یوتیوب به صورت آنلاین پخش می‌شود. خورشیدگرفتگی بعدی دهم ژوئن سال 2021 رخ می‌دهد که در آمریکا قابل رؤیت خواهد بود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: کسوف
ارسال نظر
هلدینگ شایسته