دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1401 - 16:36
فضای مجازی به زبان ساده/۱۰۵؛

قوانین حاکم بر قدرت مسلط بازار در شبکه ارتباطات چیست؟

قوانین حاکم بر قدرت مسلط بازار در شبکه ارتباطات چیست؟
ارائه دهندگان خدمات ارتباطی که بخش اعظم سهم بازار این حوزه را در اختیار دارند ملزم به رعایت قوانین ابلاغ شده از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هستند.
کد خبر : 826236

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، در شبکه ارتباطات اپراتورهایی که اکثریت تعداد مشترکان را در اختیار دارند به عنوان اپراتور مسلط بر بازار شناخته می‌شوند. با توجه به اهمیت ارائه مستمر و با کیفیت سرویس‌های ارتباطی توسط اپراتورهای مسلط بر بازار رگولاتوری بر فعالیت اپراتورها نظارت می‌کند و در صورت تخطی از قوانین جریمه قانونی در نظر گرفته می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات در جلسه ۲۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قوانین حاکم بر قدرت مسلط بازار(Significant Market Power) در کشور را تصویب و به اپراتورها و تمامی دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطی ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه مقررات حاکم بر قدرت مسلط صرفاً در بازارهای مرتبط که در آنها قدرت مسلط  تعیین شده است، اعمال می‌شود. بر اساس بررسی سازمان تنظیم مقررات اگر یک ارائه دهنده خدمات در هر یک از بازار‌های عمده فروشی شبکه یا عمده فروشی خدمات سهم بازار بالای بیست و پنج درصد (۲۵%) را در اختیار داشته باشد، قدرت مسلط محسوب می‌شود. در بازار‌های خرده فروشی خدمات، ارائه دهنده خدماتی که سهم بازار بالای پنجاه درصد (۵۰%) را در اختیار داشته باشد قدرت مسلط محسوب می‌شود.

قدرت مسلط در هیچ یک از بازارهای مرتبط، حق انعقاد قرارداد انحصاری در زمینه واگذاری امکانات و تجهیزات شبکه ویا ارایه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را ندارد. تعرفه خدمات جدید یا تغییر تعرفه مصوب خدمات فعلی برای قدرت مسلط در بازارهای خرده فروشی بر اساس پیشنهاد کتبی قدرت مسلط به سازمان و تصویب کمیسیون تعیین خواهد شد. 

انتهای پیام/4144

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته