تبدیل زباله پلاستیکی به بنزین و گازوئیل برای اولین بار در ایران
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، سالانه در کشور ۴ میلیون تن زباله پلیمری و پلاستیکی تولید میشود که امکان بازیافت ۲۰ درصد آن وجود دارد. محققان شرکت دانش بنیان «پترو فرآیند پلیمر» برای رفع این چالش، راهکاری علمی ارائه کرده اند که میتوان به وسیله آن از زبالههای پلاستیکی و پلیمری، بنزین و گازوئیل تولید کرد. سوخت تولید شده از این طریق بدون ایجاد آلودگی خواهد بود و به گفته آنها با این دستاورد میتوان از زبالههای بدون کاربرد پلیمری، هزاران تن بنزین و گازوئیل با کیفیت تولید کرد.
این شرکت دانشبنیان فعال درعرصه نفت، گاز و پتروشیمی توانسته دانش فنی «تبدیل ضایعات و زبالههای پلیمری و پلاستیکی به بنزین و گازوئیل» را بدست آورد. در ادامه با منصور مخملباف رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان، درباره مزایا، میزان تاثیراجرای این پروژه در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست گفتوگو کردیم که در ادامه متن کامل آن را میخوانید.
مخملباف با اشاره به این دستاورد توضیح داد: در این پروژه آلودگی هوا، پساب و ... که آسیب به محیط زیست برساند را نخواهیم داشت؛ این موضوع مورد تایید اولیه سازمان محیط زیست نیز قرار گرفته است. در این طرح، زبالههای پلیمری بدون اینکه سوزانده، دفن و یا در طبیعت رها سازی شوند به بنزین، گازوئیل، گاز تبدیل میشوند.
**تبدیل زباله به بنزین با کیفیت
رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: روزانه ۹ هزار تن انواع زباله خشک وتر به مجتمع آراد کوه سازمان مدیریت پسماند شهرداری منتقل میشود که حدود ۴۵ درصد آن زباله خشک است و حدود ۱۰ درصد این زبالهها پلیمری هستند. در این پروژه ضایعات پلیمری قابل بازیافت مورد هدف ما نیست و آنها را به چرخه پلاستیکی بازگرداننده میشوند؛ ما می توانیم زبالههای غیرقابل بازیافت را به بنزین و گازوئیل تبدیل کنیم که از نظر کیفیت همتراز با محصولات کربنی و بنزینی اروپا و امریکاست.
وی درباره چگونگی فرآیند تبدیل زباله به بنزین و گازوئیل گفت: زبالههای پلیمری توسط کاتالیست در راکتوری تبدیل به بخارهیدروکربنهای سبک شده و طی مراحلی جداسازی و تبدیل بهبنزین و گازوئیل میشوند.
مخملباف در ادامه فزود: این پروژه تاکنون مشابهی در ایران و یا خارج از کشور نداشته است. اما در این میان تعدادی شرکت دیگر، مدعی هستند که میتوانند ضایعات پلیمری را به بنزین و گازوئیل تبدیل کنند. به جز یک مورد که محصول آنها ۹۳ درصد نزدیک به گازوئیل است مابقی پایلوتی را احداث نکرده و موفق به تولید بنزین و گازوئیل نشده اند.
وی درباره اجرای این طرح توسط محققان ایرانی برای اولین بار در کشور توضیح داد: ما تنها شرکتی هستیم که دانش فنی این طرح را به عنوان اختراع ثبت و طبق قانون ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی برای یورو پتنت نیز اقدام کرده ایم؛ و اگر بتوانیم به خوبی از آن استفاده و بهره برداری کنیم میتوانیم علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و تولید بنزین باعث اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز زیادی کنیم. البته چنین طرحی در چند شرکت خارج از کشور مانند هلند، هندوستان، کانادا و ژاپن به صورت پایلوت اجرا شده، اما آنها نیز موفق به تولید بنزین نشده و فقط به محصولی نزدیک به دیزل دست یافته اند.
**صفر تا صد از مواد و تجهیزات بومی هستند
رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان درباره مزیتی که این طرح نسبت به تولید بنزین در پالایشگاهها دارد گفت: تجهیزات پالایشگاههای نفتی از خارج کشور تهیه میشود، اما با استفاده از این طرح صفر تا صد تجهیزات و تولیدات بومی خواهد بود و ما هیچ نیازی به تامین از خارج کشور نداریم؛ که این گام بزرگی در تولید بنزین و گازوئیل داخلی خواهد بود و در شرایط سخت تحریمی هم مشکلی نخواهیم داشت. ما در این مجموعه توانایی تولید ۱۰ تن بنزین را خواهیم داشت.
وی درباره استقبال نهادهای ذیربط از این مجموعه گفت: با راه اندازی پایلوت، تعدادی از معاونین و مدیران پسماند شهرداریهای استان مازندران و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و چند کشور خارجی از پایلوت طرح ما در این شرکت، بازدید کردند. اما متاسفانه به دلیل برخی مشکلات و گیر کردن در بروکراسیهای اداری زیر مجموعههای شهرداری موفق به احداث کارخانه و تولید انبوه این محصول نشدیم که امیدواریم با حمایت مسئولین این مشکلات مرتفع شود و هرچه زودتر بتوانیم گام بلندی در جهت ارتقاء کشورمان برداریم.
انتهای پیام/