دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1395 - 08:30

امارات، کوه مصنوعی می‌سازد/ دلارهای نفتی برای باروری ابرها

امارات متحده عربی، کشوری با دلارهای نفتی بی‌شمار در جنوب خلیج فارس است که برخلاف ابعاد بسیار کوچکش، لقمه‌های بسیار بزرگی می‌بلعد و این‌ بار قصد دارد یک کوه مصنوعی برای ایجاد باران درست کند.
کد خبر : 82234

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، محیط‌های کویری عموما به دلیل شکل تپوگرافیکی که دارند، محکوم به خشکی هستند. در این محیط‌‌ها به دلیل مسطح بودن وسیع زمین، هوا به سوی بالا حرکت می‌کند و هرچه این هوا در نزدیکی زمین گرم‌تر شده باشد، بالاتر می‌رود.


در مسیر عبور از ابرهای باران‌زا نیز می‌گذرد و آنها را بخار کرده و با خود به ارتفاع بالاتر می‌برد که این پدیده از بارش باران جلوگیری می‌کند. حال امارات متحده عربی که کویری کوچک در کناره جنوبی خلیج فارس است، فکر می‌کند که راه‌حلی برای این مشکل خود پیدا کرده و قصد دارد با اتکاء به دلارهای نفتی‌اش، آن‌ را عملی کند.


این کشور که پیش از این پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را با اندک پول نفت خود اجرا کرده که جزایر نخلی خلیج فارس و پیست اسکی سرپوشیده، دو نمونه از آنها هستند، اکنون قصد دارد یک کوه مصنوعی در وسط کویر ایجاد کند که از بالا رفتن و عبور ابرها جلوگیری می‌کند و آنها را برای بارش بارور کند.


این پروژه هنوز در مرحله تعریف و طراحی است و با وجودی که سرمایه‌های شخصی بزرگی در امارات وجود دارد، بعید به‌ نظر می‌رسد دولت و بخش دولتی حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف و بی‌پایان برای آن باشد.


مباحث بسیار مهمی که در این پروژه مطرح هستند، ارتفاع و محل تعبیه این کوه مصنوعی است و اینکه چنین مهندسی سازه عظیمی که تاکنون در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است، چگونه و با چه تکنولوژی عملی خواهد شد. در صورتی که این پروژه به مرحله اجرا و پایان برسد، قطعا آب‌ و هوا و اقلیم منطقه و شاید تا مسافت‌هایی در دوردست را دستخوش تغییر خواهد کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته