دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1401 - 10:46
بر اساس داده‌های یک پژوهش مشخص شد؛

اینترنت اشیا چگونه به نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌کند؟

اینترنت اشیا چگونه به نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌کند؟
اتصال دستگاه‌هایی مانند توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی به اینترنت و جمع‌آوری داده‌ها توسط اینترنت اشیا به روش‌هایی که قبلاً امکان‌پذیر نبود، نقش مهمی در ذخیره انرژی‌های تجدیدپذیر بازی می‌کند.
کد خبر : 819967

گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا: اخیرا مجله انرژی تجدیدپذیر (RENEWEBLE ENERGY MAGEZINE) با چاپ مقاله‌ای از آدام روپر به بررسی اینکه اینترنت اشیا چگونه به نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر کمک می‌کند، پرداخته است.

در ابتدای مقاله آمده است که انرژی‌ تجدیدپذیر همیشه یک اولویت برای دوستداران محیط زیست بوده است، اما اخیراً این فناوری با تمایل بیشتری از سوی افراد برای یافتن منابع انرژی پاک‌تر و پایدارتر مواجه شده است.

در این میان اینترنت اشیا (IoT) با کمک به انسان برای اتصال دستگاه‌ها و جمع‌آوری داده‌ها به روش‌هایی که قبلاً امکان‌پذیر نبود، نقش مهمی در این تغییر بازی می‌کند. در بخش دیگری از این مقاله آمده است که منابع انرژی تجدیدپذیر در مقایسه با سوخت فسیلی متناوب هستند. این بدان معناست که بسته به شرایط آب و هوایی همیشه در دسترس نیستند.

سوخت‌های فسیلی، مانند زغال‌سنگ و نفت، قابل اطمینان‌تر هستند، زیرا می‌توان آن‌ها را تا زمان نیاز ذخیره کرد و خروجی آن‌ها را برای برآوردن تقاضای مورد انتظار تنظیم کرد.

متناوب بودن منابع انرژی تجدیدپذیر یک مشکل است، زیرا امر می‌تواند منجر به نوسانات منبع تغذیه شود و مشکلاتی را برای شبکه ایجاد کند. همچنین این ضعف در منابع انرژی تجدیدپذیر یکی از دلایلی است که آن‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته اند. اما با کمک اینترنت اشیا، ممکن است بتوان بر این مانع غلبه کرد.

با اتصال دستگاه‌هایی مانند توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها به اینترنت، می‌توان داده‌هایی را جمع‌آوری کرد که به مردم کمک می‌کند تا در مورد نحوه استفاده و تولید انرژی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، شبکه انرژی هوشمند IoT برای آینده‌ای امن و پایدار بسیار مهم است. از آنجایی که زیرساخت‌های شبکه موجود قدیمی شده و در حفظ سطوح مصرف برق با مشکل مواجه می‌شوند، دولت‌ها در سراسر جهان توجه خود را به پیاده‌سازی و ادغام فناوری‌های شبکه هوشمند معطوف کرده‌اند.

این شبکه قابلیت دارد که به طور خودکار تغییرات تقاضا و عرضه برق را تشخیص دهد و با ارائه اطلاعات مورد نیاز برای مدیریت تقاضا به این تغییرات واکنش نشان دهد.

با اتصال دستگاه‌ها به اینترنت، می‌توان داده‌های بی‌درنگ درباره میزان انرژی تولید شده از پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و سایر منابع تجدیدپذیر دریافت کنیم. این اطلاعات می‌تواند به تامین کنندگان کمک کند تا تصمیمات بهتری در مورد نحوه استفاده و ذخیره آن انرژی بگیرند.

اینترنت اشیا همچنین برای کمک به تامین کنندگان برنامه ریزی برای آینده استفاده می‌شود. این اطلاعات را می‌توان توسط نرم افزاری که توصیه‌هایی برای بهبود ارائه می‌دهد جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرد.

سیستم‌های اندازه گیری مبتنی بر اینترنت اشیا می‌توانند به کارآمدتر شدن مصرف انرژی کمک کنند. در ایالات متحده، ساختمان‌های تجاری ۱۸ درصد از کل انرژی را مصرف می‌کنند و ۲۰ درصد از کل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهند. سیستم اندازه گیری هوشمند IoT به جای راه حل‌های سنتی ردیابی برق استفاده می‌شود.

با نظارت بر مصرف انرژی، داده‌هایی را در مورد روند استفاده و زمان اوج مصرف به مشتریان ارائه داد. به عنوان مثال، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند روال روزانه ما را یاد بگیرند و بر اساس آن دما را تنظیم کنند، که می‌تواند به صرفه جویی در هزینه در قبض انرژی کمک کند. این حلقه بازخورد به ما کمک می‌کند تا با منابع انرژی خود کارآمدتر شویم و اینترنت اشیا، ابزار عالی برای کمک به ما در انجام این کار است.

با کمک اینترنت اشیا، ممکن است به زودی در دنیایی زندگی کنیم که جوامع می‌توانند انرژی پاک خود را تولید کنند و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کنند.

آینده تامین انرژی به اینترنت انرژی نیاز دارد و اینترنت اشیا، سیستم عصبی مرکزی آن خواهد بود. اینترنت اشیا، داده‌های بزرگ، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را قادر می‌کند تا در این سیستم انرژی هوشمند، ادغام شوند.

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته